Apr 8, 2012

Kehilangan

Nur violet dari fajar pagi menyimbah menyinari dunia
Jerit burung-burung mula kedengaran
Hilaian ayam juga berbisik ke telinga homosapien yang masih lena
Mengganggu mimpi indah mereka yang melekakan
Yang ada kalanya mengheret mereka menjauh daripada
menunaikan amanah kepada Maha Pencipta

Sinaran bulan yang menghiasi kelam malam berlalu menghindar malu
Pagi yang terasa janggal menyapa jasad yang gembira dengan norma hidup
Wajah yang biasa menegur dengan suara lantang tidak didengar
Aneh, janggal, kekok, sunyi...itu yang ku rasa
Mana dia? Kelibatnya tak dapat ku kesan apatah lagi hembus nafasnya

Kedengaran pekikan dan kelibat manusia mula mengerumuni sekujur tubuh longlai
Aku dekati dengan detakkan jantung yang memecut pantas
Seiras paras yang sentiasa membelai penuh kasih sayang
Aku dekati dengan langkah lemah hampir tak berdaya
Ku jilat cecair yang meleleh dari hidungnya..hanyir!

Aku terkaku memandang manusia itu membenam tubuhnya ke dalam tanah
Ku iringi jutaan butir pasir yang menimbus wajahnya dengan tangisan
Ingin saja aku turuti jejak tapak kakinya itu
Akan aku dakapnya untuk terakhir kali
Tuhan, peritnya rasa kehilangan ini............


pss ::: Ini bukan kisah aku tapi kucing aku yang baru kehilangan abangnya.Sedih sungguh aku tengok.Mengiau sampai aku boleh dengar suara dia mula serak.Aku pulak yang sayu tengok keadaan dia macam tu.Kasih sayang antara mereka sangat akrab melebihi hubungan sesama manusia.Serius,aku juga rasa kehilangan yang amat.Moga kau sejahtera disana,Gemok =,=

80 Pemisah Kata:

Choki said...

Awwww..Sweet nyeeee :-) Hehehe

faiz fakhirin said...

cik dh mcm a samad said dhni...hehhee....penulisan yg bagus...keep it up cik...

MawardiYunus said...

sedihnye .. sob sob

C i k P i p i T e m b a m said...

alololo siannyee... ingatkan adik yg ada msalh ni. haih... risau2 , chill..

Ayie Abas said...

kucing sememangnya tidak ada apa2 masalah 'di sana' yg perlu kena risau kita manusia nih... :D

xila riston said...

pergghhh penuh nostalgik...hee

Mr.She said...

sedihnya T_T

Detective Fiqa said...

wowww. nice yoo. :D hehehe

..cik hana.. said...

sangat sedih...tersentuh hati... :(

-SUPERGIRL- said...

kesiannyeeee :(

Romeo Laut said...

Dan aku kehilangan dia.

MaYa MustWany said...

ciannya... :(
adess ttg kucing lagi..
aaaaaaa....

anNaqia said...

uhu~ rest in peace Gemok.

Sis AI said...

Sedihnya.. Tiba2 tringt kucing saudara yg mati mninggalkn 4 ekor anak yg msih kecik.. Time dtanam, ank dia smua brkumpul tgk. 2 hari mrajuk, mkn tdur, taknak main..

Sedih sgt2..

afzalsukasuki said...

hehe dah boleh jadi kucing pas ni :)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

alahai~ (T____T)

si kiut lavender said...

alahai...sadisnya hati bila membaca..:(

Akue Achik said...

kesian..huhu

n haiwan lbh taw erti sayang.

Aqim said...

selamat tinggal gemok!

Ejam said...

awww sedihnye.
teringat pula kat arwah abg ejam, pasa part kucing nak ditanam tu... hurmmmm




p/s: acano leh ade orang kata sweet? @.@

shahrazali said...

mula-mula baca ok,,,dh nk habis nmpk pelik....dah last2 kucing rupanyer...

kucing pun sedih kan kehilangan keluarga...apetah lg kita mnusia..

Cik Sweet Pea said...

aaaaaaaaaaaa....nak nangis!!!

nuyui a.k.a miss YUI said...

alahai..sedih lak..

~SaL IjOu~ said...

wah..kemain lagi ayat..nukilan spesel utk pemergian kucing kesayangan~

Taman Persinggahan Kayangan said...

kecian....:'(

Azlan Strider said...

erk..kesian la kat kucing tu...isk..isk..Sedangkan binatang pun reti berkasih sayang nape laa ade sesetengah manusia takde perasaan kasih sayang..hehehe

Regards,
-Strider-

Dak Fisha said...

sedihnya cik ted :(

adan said...

"ku jilat cecair yang meleleh di hidungnya.." oh..rupanya kucing..

Ezad Skytech said...

mesti terasa sunyi je kucing tu sbb kehilangan abangnya kan..:(

Picoz Shupalula. said...

kesian nye :(

SAYA BUKAN SAMDOL said...

banyak-banyak bersabak naa kucing ha,

setiap pertemuan pasti ada perpisahan

kay_are said...

owh.. kucing mati ke.. patut r ade statement jilat dalam entri tu.. pelik gak manusia ape main jilat2 ni.. tapi sedih gile kucing mati.. ish ish

teha said...

kesian nyee.. sob sob

HeNRieTTa JoSe said...

oooo....plik td igtkan apa....neway....sian kucing tu....huhuhu....

Kakzakie said...

Kasih tiada penghujung
antara yg punya akal dan tidak punya fikiran
kasih mendakap di naluri
pemberian allah utk norma-norma kehidupan
perbandingan buat manusia
menyorot setiap kejadian yg ada...

cha zainol said...

ohooi, tragis. aku ingat kisah apakah. rupanya kucing.

Leeya Hezlin said...

Alahai sayunya..
Kesian kucing tu hilang abang dia..huhu

Nana said...

Alahai,tacingnya akak dengar..wuuu

Apple said...

Owh.. Kisah sedih yang memberi pengajaran kepada manusia untuk selalu menghargai apa yang ada.

sis92 said...

huhu pandai nya berpuitis..
rupanya pasal meowww

APi said...

kasih sayang ini tidak kira siapa aku rasa..
kadang binatang ajarin manusia akan arti kasih sayang..

ABU said...

kasihan kat kucen tu huk huk..

Aida Omar said...

memang tragis bila kita KEHILANGAN satu perasaan yang sukar nak diceritakan.. :( moga gemok tenang disana..dan semoga adiknya tabah mengharungi kehidupan tanpa abang disisi

BlogLeader said...

Aku igt ko yang kehilangan tadi dik...

Rupanya binatang kesayangan Rasullah S.A.W.

Teruskan menulis cara gini...

Keep it up....

BlogLeaderTalk

elgibran said...

woooow, hampir aku terbenam karena tulisan ini...
nice poem :),terus berkarya
salam hangat dari sahabat

۞ s.m.i.l.e ۞ said...

singgah follow disini. terimakasih ye dear...

O CIKTEDDY said...

terima kasih atas komen yang memberansangkan dari anda semua.Dihargai dengan berjuta kasih =D

Maya said...

nak menangis baca entry ni T.T

Woofer Storm said...

makin mantap penulisan kamu..mesti dulu A1 kan ni.hehhehe

#ajarlah skit^^

Teenager Housemaid said...

wahh..
ayat-ayat cik ini sangat woww..:D

terkedu membaca..:)

kadang2 walau kucing itu hanyalah animal, tapi bila ianya mengenai perasaan dan kasih sayang, kita juga turut dapat merasakan...:)

NAL said...

kesiannyer.. ;(
btw follow sini '1990'

Boni JLL3 said...

kalau kucing pun mempunyai perasaan dan kasih sayang yang sangat kuat, kenapa lah manusia pula berebut2 nak memupuskan segala perasaan tu kan? da lahirkan anak dibuang merata2 plak.. harap kita semua terhindar dari perkara2 macam tu..

Rulita.park said...

terharu nya :') ><'

Noraim said...

adoii, baru nak feeling sedih ingat kehilangn org. huhu.

cik ika said...

kucing pown pandai kn2..erm~~

Eein Azryn said...

kucing rupanya. ala sian dia. T_T

kim heeruul said...

buat puisi untuk kucing lu..moga2 adiknya tabah.=)

BlogS of Hariyanto said...

baguslah itu puisi untuk kucing..apik nian tutur katanya, sedih aku dibuatnya

Shaznina Sofia said...

kucing klo hilang sesuatu mesti mengiau jea kn..

TiraPengemis said...

amboi...dramatis btol dak nie..hehe

Mizz ErMa said...

kesiannye adik gemok..tak pe la, ada jodoh nanti bertemu lah mereka di akhirat nanti kan? insyaallah..=)

♥AieN ChoiN♥ said...

sob sob sob !~ :(

Zakaria's daughter said...

teddy.
teddy.
teddy.
wa rasa lu berbakat puisi puisi gittew.
oh teddy.

eva said...

hmmmmmm.. sedih ;(

Detective Fiqa said...

hmm teringat kat kucing kitaK :(

CekbOlat-bOlat said...

waaa.. sedihnyeee T__T

Alieza Dayasari said...

owh.. kisah kucing cik teddy...
hihihi...
kehilanagn mmg perit...
pernah rasai kehilangan bonda tercinta....

Cik Puan Muda Umi said...

wahh sampai berpuisi demi kucing nih..sweet btol cik teddy..hihi

emy zulaiha said...

sedihnye....kucing pon tau syg kan.huhu

say to easy=) said...

sedinye :(

misskonspirasi said...

cik bela ar sekor lg bg teman adik gemok tu..kan sian dia meraung tu..

Suraya Aris said...

walaupun kita tak minat kucing sangat, tapi semoga dia tenang di sana, jangan sedih2 k :)

dweedy said...

Hahaha sudah ikutan terharu... ternyata... cerita tentang kucing! :p
Kasian juga si kucingnya ._.

Aien Alien said...

terasa aura kesedihan....



kesian kucing tu...

geez said...

singgah jap skodeng . . hehehhe

AinsHa=) said...

bravo! ayat, melankoliknya... boleh jadi sasterawan negara la.

Telor Power said...

gua pula yg terharu baca. nice bait-bait kata tu

Ana Farhana said...

adoi2.. kesian nya kucing tu.. semoga dia tabah, awk teman kan la dia main k

mama pipie said...

pandainya kucing ni.. kawan mama pn dulu kucing jantan dia boleh pengsan bila tgk bini dia kena langgar kereta..

Juliet_iRa~" said...

alolo ciannya dia..

msti sedih kan..maunya tak rs kehilangan..