May 23, 2012

Maaf


Berbuih mulut ucap maaf
Beracun meresap ke urat saraf
Lemas aku dibuatnya sampai sesak nak bernafas
Mohon dibersihkan bauan bergas

Aku tak kuat,apalagi jiwa rapuh aku ini
Tapi aku tak malu dengan kelemahan ini
Senangnya hati mereka berkata itu ini
Mereka gembira dari dulu hingga kini

Bahagia mereka tak lama
Bahagia mereka kerna takungan air mata hina
Kasihan pada mereka semuanya
Sampai sekarang tak sedar diri agaknya

Kata maaf bukannya susah
Lecurkan ego,ratakan taraf
Kerana kita tiada bezanya disisi Allah
Ikhlasi saja lafazku, "Aku mengampun,redhakan maaf" ...

73 Pemisah Kata:

faiz fakhirin said...

betul tu cik...xsusah pn nk mintak maaf...tapi ia perkara paling berat untuk dibuat..

sis92 said...

titeww mintak ampun salah silap sobsobs

CekbOlat-bOlat said...

syg,kenape ni ? :'(

Selendang Merah said...

maaf kalau selama perkenalan kita sm ada menyakiti siti...:)

Aqim said...

saya minta maaf :(

Mr.She said...

agreed 1000000%! :3

Ahmad Saufe said...

hoho nice 1 sis!...sape la kite ni ek xnak maapkan org...huhu

Arra Ahmad said...

poem? nice.:)

syafiqakarim said...

ikhlas benar2.

Rapunzeel Cikilolo said...

i love the last paragraph... sama rata baru boleh mnta maaf :)

si kiut lavender said...

redhakan maaf..?

hati terluka susah kowt nak redhakan maaf cenggitu ja..

Rulita.park said...

hehhe~ semua manusia sama saja di mata tuhan :D bagusnya tulisan kamu ini hihihi :D ><

JR said...

Tiada insan yang sempurna didunia ini. Semua orang termasuk kita tidak pernah lari dari melakukan kesilapan, samaada disedari atau tidak. Maafkan dan lupakanlah kesalahan orang lain, sebagaimana kita ingin agar kesalahan kita dimaafi orang lain. Benarlah kata orang kemaafan adalah dendam yang terindah....

zaty said...

berbahagialah kamu kerana mampu menuturkan maaf.bkn senang nk rendhkan ego nk mintak maaf..insyaAllah,Dia lebih tahu niat kita.tak apa,jgn sedih sedih. ikhlaskan hati. kuat dan bertahan ya :)

eLLa n aLia said...

nice..

Encik Atan said...

selamat ari raye! bhaha

Telor Power said...

ya betul tu, jadi lah pemaaf. ia bagus utk semua org

Choki said...

Anafora..Epifora..Personifikasi..Haaa..Rindunya sastera XD

chemay said...

senang nak maafkan tapi susah nak lupaa.
:')

yana lyana said...

kan? kita hulur dulu..confirm jiwa pun tenang..

ampunn..

Amyra Who said...

yeah, maaf. seikhlas dari hati itu perlu n_n

bukanretis said...

maaf itu perkataan yg cumil :)

Ayie Abas said...

pada siapa cik teddy tujukan kata2 tu...mendalam sungguh laa...

O CIKTEDDY said...

@Ayie Abas pd mereka itu lah..yg tu ha.ihihik

O CIKTEDDY said...

@Encik Atan mencik lu atan!haha slmt hari raya haji!

HeNRieTTa JoSe said...

nak minta maaf jugak la...huhuhu...

Noraim said...

siapakah yg sakitkan hati cik ni? maaf tu pengubat duka :)

C i k P i p i T e m b a m said...

ade prob ke yang ? chill.. mmg susah nk mintak maap kan. tp redha jela one day mesti diorg mintak maap ye... maybe take time.. hehe ampun ! :D

aRa ❤ aFiq™ said...

maafkan sy awak :(

Liyaa Mf said...

Sedih laa bila orang ketawa di atas air mata kita. Hmmmmmm

CikZaitul said...

maaf kan kami , jeng jeng jeng
maafkan kami..jeng jeng jeng..
tigat lagu arwah p.ramlee

khairul said...

abg balik nanti nk pujuk wife..smlm ada gaduh skit

Mizz ErMa said...

hm, dalam betul maksud cik teddy tu sampai menusuk ke jantung sy..sy pon xtau kenapa, kalo dgn c dia, susah sgt maaf nih nak keluar, mgkin da sampai masanya utk kta berubah, ye..berubah kearah kebaikan..=)

Akue Achik said...

keegoan kdg2 bt kita rsa tak perlu utk kata maaf. hmm. sy mngaku, sy ego. huhu

Dak Fisha said...

cik ted. maap kan fisha tau . hehe :D

eva said...

paling sedap didgr, minta maaf.. sudah mencukupi

dear yayah said...

kagum sungguh dgn owner blog y berpuitis.. ni y rse nk copy paste.. hehehe.. jokin' ^^

kata maaf susah sgt nk kuar,, but the guilty feeling inside diri sndri y tanggung.. tataw la kalu ad gak org y x sedar dri dia buat slh kat org kan..
huhu

dear yayah said...

kagum sungguh dgn owner blog y berpuitis.. ni y rse nk copy paste.. hehehe.. jokin' ^^

kata maaf susah sgt nk kuar,, but the guilty feeling inside diri sndri y tanggung.. tataw la kalu ad gak org y x sedar dri dia buat slh kat org kan..
huhu

dear yayah said...

kagum sungguh dgn owner blog y berpuitis.. ni y rse nk copy paste.. hehehe.. jokin' ^^

kata maaf susah sgt nk kuar,, but the guilty feeling inside diri sndri y tanggung.. tataw la kalu ad gak org y x sedar dri dia buat slh kat org kan..
huhu

Aishah Jahirah said...

perkataan maaf senang diucap, tp sbb ego xterucap...

Boni JLL3 said...

ayat2 dalam ni.. pergh.. terbaik

♥ Ain ♥ said...

yang mmberi lebih baek dri mnerme :)

Amalina Ulya said...

ucapan maaf ,
mmpu menghilangkan segala kecelaruan dan dendam .
:)

Apple said...

Sakit hati sesak bernafas
Akal diendah lupakan waras
Maaf datang secara ikhlas
Hati tenang senyuman dibalas

Ego diri memuncak amat
Lupakan budaya lupakan adat
Maaf dipinta lenturkan urat
Musuh dan taulan saling berjabat

Ego mmg boleh menenggelamkan hati nurani bersih. Ego kerana umur dah tua, pendidikan tinggi or gaji besar. Haih.. Teruk2..
"Jika maaf boleh selesaikan segalanya, apa gunanya polis?"~ peh! haha..

Aida Omar said...

perkataan maaf zaman sekarang nie dah jadi satu perkataan main2.. kadang2 maaf tak seikhlas hati.. huhu. tapi tu xpela kan Allah je yang mengetahuinya.. meminta maaf bukan bermaksud kita kalah tetapi kita menang sebenarnya :)

mama pipie said...

sesungguhnya memaafkan itu adalah perkara yg mulia..

AinsHa=) said...

aku maafkan kamu-jamal abdillah ^^

The Lady Closet said...

:)

O CIKTEDDY said...

@Apple hahaha,,pergh!

Cik Kay Jue said...

betul2 terluka.. betul2 minta maaf... huhu

kelam said...

indah banget puisinya kak

yad'z said...

maaf jika ku tak sempurna.. :')

tirahzairi said...

maaf lebih senang dr memaafkan...erkkk...opinion je...

wan niahix said...

Wahai adinda yang cantik rupawan... hehe...

boleh buat lagu tu...

nnt kanda carikan lagu yang sesuai untuk dinda, *sejibik dengan entri ni... hehe...

*bahasa pasar yang xde kaitan langsung...

^_^

Syed Salleh said...

I have to agree on that :)

(http://syedsalleh.blogspot.com/)

Uchi kay-f @hmad said...

tenang sekali baca entrymu..

KorN said...

minta maaf x susah... tp kalo memaaf kn kne ikhlass

sikecikyangcomel said...

sedangkan nabi ampunkan umat..nie kan pulak manusia .. rindu cik teddy ..

teha said...

mmg sng nk mintak maaf , tp ramai org ssh nk memaafkan.. hee :)

Alieza Dayasari said...

Moga masa yang berlalu ... mampu membuat dia maafkan awak...

etuza said...

kena meminta maaf jika salah ya dek..

Tea said...

Andai mereka tiada endah...
Tiada gunanya kita gundah..

Zakaria's daughter said...

foineee foinneee.
wa mintak mahap kayy??

cik ika said...

mudah mgatakan maaf..tp mlupakan payah

Fiza Suhaimi said...

Deep meaning.. btw, Nice entry.. :)

kay_are said...

memang dalam makne nye tu.. tapi betul pun.. bukan susah nak mintak maaf.. cuma manusia ni ego.. macam aku kadang2.. huu

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

maafkanlah dan selalulah meminta maaf... (^___^)

penjajah minda said...

ego menolak untuk menutur sedangkan hati dah lama memaaf.

hazfee said...

hazfee minta maaf ye cik teddy.ekeke. kata maaf tu senang je nak cakap tapi adakah hati betul2 memaafkan seseorang tu?

= RATU CRiSTAL said...

betul tu..
tiada bezanya kita di sisinya...
sume manusia same saje...

sy mintak maaf kalo ada salah silap...
heheheh..^^

^^eKaTiKaH^^ said...

betul tu. maaf bukan susah nak cakap. tpi biarlah cakap dgn hati yg ikhlaskan. hanya cakap kosong tak guna jugak. hee, maaf kalau ada kesilapan :)

Juliet_iRa~" said...

hye cik..:)

sihat?sorry akk br on9..jd akk pn xbpe nk fhm sgt..

siapa y buat salah kpd siapa ni..huu

tak salah m.maaf dan memaafkan org..bersihkan hati dr benda2 y xspttnya..br hati tenang..:)

Leeya Hezlin said...

Memang mudah untuk melafazkan maaf..
Tapi ianya akan memberi kesan dan sukar untuk dilupakan..
Easy to forgive..but hard to forget..