May 18, 2012

Sejujurnya,Mak!


Selalunya,
Masa aku sekolah rendah sampai sekolah menengah, mak akan kejutkan aku dari tidur kalau lewat.Tak pun,bila aku bangun mak tengah gosokkan baju sekolah aku..mungkin mak tak suka tengok baju yang aku dah gosok.Katanya,tak molek la..masih ada kedut.Hmmm..sampai hati,nak cakap 'kite' tak pandai gosok baju la tu.Padahal mak tak nak orang pandang rendah pada anak dia.

Selalunya,
Kalau hari minggu, aku bangun lambat.Mak datang intai kat bilik.Aku sedar tapi aku buat-buat tak tahu.Tengok jam, pukul 6.00 pagi.Heh awal lagi. Pukul 6.30 pagi, masa tu memang aku tidur mati ,mak datang kejut."Bangun solat!". Tegas bunyinya sampai jantung aku berdetak irama saxobeat.

Selalunya,
(Hari minggu lagi) Lepas solat subuh,aku tidur balik sebab malamnya aku akan online sampai pukul 2 pagi.Dalam pukul 10 pagi kot,aku akan bangun.Masa tu dalam bilik air,mak akan jerit dari luar.Bukan nak marah ke apa tapi sebab nak tanya "Dah makan ke belum?".Mak aku sangat marah bila aku tak sarapan dan sejujurnya aku sangat jarang bersarapan.

Selalunya,
Kalau ada majlis kat sekolah, mak yang akan teman aku.Setia disisi aku sampai tamat majlis.Tanya mak, "Tak bosan ke mak?".Dan mak akan jawab, "Takpe la..orang dah jemput,kite pergi aje la".Ok mak, ini buat aku tersentuh.

Selalunya,
Kalau keluar shopping, aku akan ambil coklat cadbury senyap2 dan letak dalam troli.Masa nak bayar kat kaunter, mak mula la jeling kat aku.Bukan sebab bazirkan duit beliau tapi risau aku akan sakit perut (Aku budak gila coklat,kalau sehari makan coklat tanpa nasi pun takpe).Tapi mak masih akan bayar jugak pastu bagi warning "Ni kali terakhir!Takyah makan coklat banyak2..tak sihat!". Tapi masih,aku buat benda sama dan mak akan ulang ayat sama. Mak,anakmu ini sungguh degil kan?

Selalunya,
Kalau nak bercerita pasal orang yang kita sayang terutamanya MAK,takkan habis kan? Jadi aku berhenti disini.Aku cuma nak cakap yang aku tak tahu bagaimana aku harus hidup tanpa MAK.Ya aku hidup selama 18 tahun ni,aku terlalu dekat dengan MAK.Mak keluar pergi usrah kejap,aku dah cari mak.Tanya ayah, "Mak pergi mana?Tak nampak pun?Rindu..." 

Sejujurnya,Mak! I just don't know how to live without you 

87 Pemisah Kata:

Telor Power said...

hargai nya selagi ia masih ada didepan mata kita. Sayangilah mak kita

Rulita.park said...

hueee aku sayang banget sama mama -.- >< haa suka coklat ya?xixiixxii aku suka juga coklat,tapi di banding cadbury aku suka delfi ehhehe~ ntah kenapa,hehhe~ ya aku pun sama,gak bisa aku bayangin hidup tanpa mama :( sepi hidup tanpa mama -.- kalo gak ada mama,gak ada lagi tempat curhat lagi,tempat kita keluh kesah.
i love you mama wkwkwk :D

Encik Atan said...

haip!btul2..

Aqim said...

eh kenapa sy rasa sedih ni.
T.T


alyeni tu skandal kite la.
awk jgn lah jeles2.
hikhikhik

cha'e said...

ibu permata hati :))))

Cik Bella said...

wahh rapat dgn mak ea ? bagus-II sama lah kita , pgy mne punn mesti dgn mama :')

sis92 said...

hehe lebih kurenglah kisah kita..cuma dulu kecik2 sis duduk ngn nenek :)

Muttallif said...

Tanpa kita sedari Memang kita sentiada rapat dengan Mak. Taliff juga begitu, kalau telefon ayah pasti akan borak kejap dengan Mak. :)

Sally Yatiey said...

Betul tu Cik Teddy. Macam mana lah hidup kita tanpa mak disisi kita, kan. Mak keluar sekejap pun kita dah cari mak. hee ^_^

Selendang Merah said...

betul tu bila cerita pasal owg yg kita syg memang x kan abis..nakal jugak awk nie rupeenya..hehe

nnt kita bg awk cokolat byk2..haha :P

Rokiah Wandah said...

rindunya dekat mak :(

bukan retis said...

part kejut subuh semua mak camtu. ketuk sampai bergegar. rasa nak cabut je pintu tu nt. tp mak,lu mmg wa syg.haha

Wafa Irdina said...

marah mak kiter kat kiter bukan kerna benci..
tapi kerna syggg
:D

Noraim said...

betul saya sokong 110%,

takde mak tak lengkap hidup ni. hargainya mak selagi dia ada :)

AinsHa=) said...

penuh bermakna.. likex100 ^^

Awan Nina said...

sayang mak <3

dear yayah said...

aiseh, ni y rasa nk leleh ni.. i live mu mum too.. she always be the best listener and consoler in my life

Ahmad Saufe said...

Selalunya aku komen sambil korek idung kt sini..haahahaha

Ahmad Saufe said...

selalunya kalau aku komen kat belog sambil korek idung..hahahah

Boni JLL3 said...

betul.. setuju.. sebab apa kalau kita cerita takkan habis, sebab terlampau banyak kenangan hidup kita dengan orang yang kita sayang. yang membesarkan kita daripada bayi sampailah sekarang ni.. bila kenang balik salah dan silap kita terhadap mak dan ayah, pasti berlinangan air mata ni...

~SaL IjOu~ said...

syg mak sampai bila2..selamanya~ =)

p/s : buat adik syg yg selalu jenguk akak..mekasih utk doa kamu..InsyaAllah..moga dipermudahkan segalanya~ =)

Ayumi Comot said...

mak....mak..mak...rindu~

syafiqakarim said...

sedih pula baca.huuuu.
hargai ye sama2

Choki said...

Sayangilah mak sementara dia masih ada :'-)

C i k P i p i T e m b a m said...

hehe mcm mana anak mak pon kita ni , one day kita mesti tinggalkan mak kan ? sama ada pegi smbung stdy or kahwin.. so kena kuat la.. hehe. dh smbung stdy nnt barulah merasa rinduu ya amatt.. nnt rajin2 lah call dia :D

# Hargai setiap masa dengan mak..

Amyra Who said...

sama. semua org perlukan ibu. mira pun.
lpas ni hidup kena kuat. jadikan ibu, mak sbgai smngat nak belajar.

n_n

Arra Ahmad said...

hargai masa masih ada.:)

KorN said...

memang ibu la kebiasaannya paling dekat dengan kita.. jadi segala apa2 pon kisah kita dengan ibu.. jadi kalo cerita memang xkan abis.... kan

CikZaitul said...

akk lak kalau nyayi lagu "Ayah dan Ibu " pasti akan meleleh ari mata nih..walaupun ayah n ibu ade kat uma..

takpun tgklah cerita ttg org tua,kompom maneges..sbb sayang ye org ade ibu bapa tak hargai.

setuju,mmg cerita pasai mereka..tak penah habes..siap bule leleh lagi air mata ..igat jasa mereka ..

P#eoniX said...

heheheh...comel jer citer ko neh...siap (sorok-sorok letak cokelat cadbury...tuh...erk degilnye)macam dalam jer maksudnya...heheh..n'way kite akan teringat kebaikan mak kite kat kite tika kite bersedih...(rindu katenya)

nana kamarul said...

awww ... this is so sweet. I love my mum too <3

Lea Isnawi said...

suka sangat entry


sesungguhnya jasa ibu tak ternilai kan

Cik Puan Muda Umi said...

hargailah ibu kita..:)

Elysa Sofia said...

sweetnya pengalaman awak dgn mak kat atas...lisa punya pun banyak..hehe setiap orang ada pengalaman manis dgn mak. sangat setuju dgn ayat2 I just dont know how to live without you :")

JR said...

Sayang mak aje...ayah bagaimana? Kecik ati ayah...

aRa ❤ aFiq™ said...

mama selalu ada ntok kita :)

Mizz ErMa said...

alahai..switnya anak mak nie..tetiba rasa rindu dgn mak kite jgk..sob, sob, xpe la cik teddy..mungkin da tiba masanya utk cik teddy cuba berdikari tanpa mak disisi..=)

Cik Kay Jue said...

mak la segalanya.. :)

teha said...

penting nye laa seorg ibu dlm hdp kita.. hehehe :)

EruzuLiyana said...

kita homesick :'(

shahrazali said...

teruslah sayang dan hargai mak cik ye....

belajar rajin2,, keje elok2,,bleh tanggung mak,,balas jasa mak....

sllu lah luangkan masa dgn mak selagi boleh ye...curahkan kasih sayang yg tak berbelah bagi pada mak..hanya itu yg mak cik harapkan dari cik..

Ckin Kembaq said...

mak, tiada ganti.. ^_^

Ckin Kembaq said...

mak, tiada ganti.. ^_^

Mishter Izwän said...

selalunya mak yg lebih menyayangi anak2 dyer .

SaLbiahRAWR said...

saye pun sayang mak saye sgt2 :D Saye pun slalu mcm tu mase kt uma. bile sedar mak xde je sibuk tanye mak mane. kadang2 ayah sampai jeles sbb ayah hilang sehari suntuk saye x sdr pun. hahahaa

Teenager Housemaid said...

T_T

rindu mama kita..

ABU said...

entry ni buat aku makin rindu mak aku kt kg huhuhu

hazfee said...

kasih sayang mak untuk anak dia tak pernah padam. marah mak kat anak dia pun, marah sayang :)

xila riston said...

makkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk sobss

Cik Kartun ( CK ) said...

segala2 nye ibu, mak, mama, umi :(

Aida Omar said...

Untung ada mak ^^ moga mak2 semua dipanjangkan umur dan murah rezeki.. Selamat Hari Ibu :)

ejulz said...

Ibu adalah segalanya..

Zakaria's daughter said...

nih nak touchinggg T___T
sambil baca sambil terrr rewind episod2 kehidupanku dgn mak and ayah wa .

chemay said...

harini beday mak chemay tauuuu.
rinduuu sangat nak jumpa makkk
:'(

si kiut lavender said...

er..

awak..entry awak nih buat kita rasa sedih sgt2...jujur..T_T

tak terbyg hidup tanpa mak kan..:(

LaLa mhdnor said...

sedih la baca entry ni :'(

Mish eika :) said...

mak segalanya :)

HeNRieTTa JoSe said...

alaaa sweetnye....

Mrs | Mr. AniK said...

anda mangsa BW saya hr ni,,,

Mohamad Azizi Md Said said...

hiuhiu. sama lah kita cik :) lebih kurang je. tu lah untungnya insan yang bergelar MAK. rasa tak boleh lekang dengan mak :D

Azlan Strider said...

lan selau gak terpikir macam mana nak hidup tanpa mak..tapi lama lama kena terima gak hakikat yang satu arini nanti kita akan hidup gak tanpa mak disisi..hehe :)

Regards,
-Strider-

ஜ miss klanika ஜ said...

so dont live without her :)

kay_are said...

sweet gile entri ni.. terharu si mak kalau terbace.. =) part degil tu lebih kurang aku r tu.. =P

ciksukaberangan said...

sweetnya cite ni :')

BlogS of Hariyanto said...

sayangi dan cintailah MAK-mu..apalagi beliau masih ada..jangan sia-siakan waktu hingga penyesalan tiba..saat MAK-mu sudah tiada :)

eva said...

entri ni paling sy suka!! sy syg mak..

mama pipie said...

ibu adalah segalnya bg kita. tp kena beringat, satu hari dia akan diambil allah jua huk huk huk

Hanim Irsyad said...

ibu adalah segalanya dalam hidup anim :)

Hanim Irsyad said...

ibu adalah segalanya dalam hidup anim :)

Ayie Abas said...

bila ayie baca dari mula sampai habis entry cik teddy nih....ayie terkesan..betapa syg nya mak cikteddy kpd anak nya.... :)

yana halim said...

mak memang segala2nya. jgn lupa belajar semua resepi mak. takut nanti nyesal x sudah sebab itulah paling dirindu nanti. :)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

bercakap tentang mak.. mang sedihhhh sangat... xleh gambar.. betapa sayangnya kita pada mak.. huhuhu.. sedih..

i lebiu mak! huhu

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

respon to | 14#WorDLeSs WeDNesDay | :

untuk baby humaira... (^___^)

faiz fakhirin said...

Mesti cik terlalu manja ngn mak kan...kalau cik nk beli coklat, cik amik coklat yg expired dia dua tahun daripada tahun dibuat...ini bermaknan coklat tersebut boleh dikatakan good for health...xbyk campuran...coklat yg byk campuran xtahan lama..

hairy said...

mak adalah segalanya!...wahh anda sgt femes

Ayu Iman said...

betul tue..mak adalah sglanya..huhu..ayat2 kat atas kene dgn batang hidung sndiri...rutin agak sama..=D

Camy Alya said...

hargai. jangan dah terhantuk baru tergadah ^^

afzalsukasuki said...

tapi masih ada lagi yang tak tau bersyukur kan?tak bersyukur dikurniakan seorang wanita yang tak jemu2 melayan kita dari kecil smpai dewasa

Dak Fisha said...

hehe. ibu. ibu. engkau lah ratu hatiku. lalalaa~
cik ted omell. selalunya ade di twitter. kemanakah anda wahai cik ted. rindu bangat nak tweet ni :D

Woofer Storm said...

sy rindu mama saya..ermmm

Woofer Storm said...

sy rindu mama saya..ermmm

Ena said...

Suka baca yang ni terharu plak mak sntisa setia dgn kita dn xprnah bosan mlyan krenah kite :') .i love my mom :D

Aishah Jahirah said...

banyak kehidupan seharian dihabiskan bersama makkan...:)

eyqa amin said...

she is my RATU.ratu hatiku~~~~~

O CIKTEDDY said...

@JR erk,syg due2 la ^^

~SaL IjOu~ said...

helluu..blom stat cuti lagi cik teddy dear.dua hari terakhir ni paling2 sibuk..sabtu ni plak konvo cikgu2..*pengsan utk kesekian kalinya..

zaty said...

assalamualaikum.sayang betul dia dgn mak dia.huu.. hormat dan patuh kata ibu tau.kasih ibu selamanya , restu ibu hingga ke syurga , insyaAllah :)