May 29, 2012

Anak Setan



Amad: Aku kan, nak sangat jadi ahli syurga.Oih seronoknya,nikmat!

Mail: Ohhh..

Amad: Tak boleh bayang betapa syoknya dilayan oleh bidadari2 menawan..mesti nikmat kan?!
Mail: A'ah...memang.
Amad: Boleh minum arak banyak-banyak..mesti lazat kan?Arak syurga!
Mail: Betul la tu...

Mak Mah: Mad..oh Amad! Tolong mak beli gula sekilo.
Amad: Alah mak ni,kacau betol.Nak senang-lenang sikit tak boleh.Nanti la mak!

Amad: Bestnya masuk syurga nanti.Tak pernah penat,tak tua..wah tak sabar!
Mail: Er..mak kau panggil dari tadi.
Amad: Nanti la yang tu.Aku tak habis berangan lagi nih.

Mak Mah: Mad oh Amad!
Amad: Hish mak ni,menyusahkan betul.Ayah kan ada..

Amad: Mengada betul kan mak aku tuh?!
Mail : Aku tak sangka aku berkawan dengan anak setan.
Amad: ????????##%&???xx???

Inilah anak syaitan.Yang ingkar pada yang harus ditaati.Maka malanglah anak sebegini.Sama sahaja perangainya dengan syaitan/iblis yang derhaka pada Tuhan Yang Satu, ALLAH SWT.
Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).

(Al-Israa' 17:23)
pss:: Terasa?Baguslah..tapi aku yakin korang semua anak manusia ^,^

90 Pemisah Kata:

Telor Power said...

sembang lain....nak masuk syurga tapi suka engkar dgn ibu ceh!!

wan niahix said...

hahaha... amad o amad... ^_^

"keep smiling"
^_^


kanda,
-wan niahix-

KorN said...

Amad tu mcm mintak penerejang jer... hewww.... nice perkongsian..

capt. keon alhan said...

nice sharing..sesungguhnya manusia perlukan peringatan!

Cik Bella said...

ahah best jugak cerita :)

Boni JLL3 said...

cerita nak masuk syurga, tapi derhaka kat mak.. hahaha.. memang tak ler

Choki said...

Harap2 kita yg masih muda ni x de la layan mak pak kita gitu..Insya-Allah.. ;-)

sis92 said...

huhu angan2 kemain, tapi perangai dgn mak pak hampeh..

Selendang Merah said...

membayangakan keindahan tapi suruhan ibu tidak di turuti syurga? memang x dew lah wahai Ahmad..nice lah siti..byak pengajaran.:)

----- ----- said...

tak terasa pun..^.^

tapi kalau orang tulis benda macam nie mesti penah buat sebab tu tau apa yang bakal berlaku..^.^
terasa..^.^

semoga budak tu berubah menjadi anak yang soleh..InyaAllah..^.^

yang Benar, Ringkas, Sopan, Peace..^.^
NINJA

Mr.She said...

berangan nk masuk syurga. kalo cmtu cara layan mak sndri, tah cium bau syurga tah tidak T__T

= RATU CRiSTAL said...

Ahmad..Ahmad...
apa nak jadi la ngan ko ni Ahmad...
ada hati nak masuk syurga...
tapi...
panggilan mak ko langsung ko tak endah...

Mail...nasihatkan sikit si Ahmad tu...
tak baik cakap Ahmad anak setan,,,,

nasihatkan dia balik2...
mungkin dia terlalu taksub dengan syurga...
sampai terlupa yang syurga tu di bawah tapak kaki ibunya!

hairy said...

mntk smpng jadi cmni...hehe

Mizz ErMa said...

tetiba rasa rindu dekat mak kat kg..='(

O CIKTEDDY said...

MOHON MAAF JIKA BAHASA ENTRY INI KASAR..ekekeke

= RATU CRiSTAL said...

hehe...

Kadang2 kata2 kasar lebih baik
andai kita tahu kata2 lembut tidak akan diendahkan... ^^

amy syahiera said...

nice entries ,
berusahe utk berbuat baik kepade kedua ibu bape ,
semoge entries nie menjadi iktibar utk orang lain :D

syafiqakarim said...

hendak sesuatu,tanpa berusaha.
tak kan ke mana mad..kahkah

Dak Fisha said...

jangan nak simpan angan2 la lau perangai cmtuh nak masuk syurga.
masyaallaahhh. teruk tol.
bagus cik ted. suke entry ni. :)

JR said...

Tiba2 teringat kpd ibu yg sudah pergi....

dear yayah said...

amal x seiring ngan angan2, cmne nk msk syurga... hurm,, analogi berkesan la cik teddy :)

Teenager Housemaid said...

tak terasa...:)

moga kita semua dijauhkan dengan perangai macam ni...amin..:)

Rulita.park said...

mau masuk surga tapi mak nya nyuruh dia malah bangkang -.- gimana mau masuk surga zzz -.- hehhe~ nice entry ^^

Lea Isnawi said...

nak masuk syurga tapi x berusaha utk capainya

huhuhu

peringatan pd diri sendiri jugak

Rapunzeel Cikilolo said...

wah menusuk!

nia marlissa said...

kalau mcm nih lah gaya mcm mna nk msuk syurga ? haishh

eva said...

ish ish.. tak baik buat mak mcm tu.. MasyaAllah.. entri bgs!

Tea said...

Aihetyu anak setan... Eh aku rase dia yg setan kot.. Mak bapak dier tak... Grrrrrr

O CIKTEDDY said...

ada sedikit pencerahan disini:

ANAK SETAN TU MAKSUDNYA PERANGAI MCM SETAN..BUKAN MAKSUDKU KATA MAK BAPAK DIA JUGAK SETAN..MOHON MAAF. HIHIHI

Azlan Strider said...

cammana nak jadi ahli syurga tuh..hehehe

Regards,
-Strider-

Miz Novexx said...

nice info, thanks a lot... sebagai manusia kita kena saling ingat mengingatkan :)

Izara4eva™ said...

syurga bawah tapak kaki ibu.. tpi mlawan ckp ibu lak..

♥e'in♥ said...

ya Allah.. ckp dgn mak mc tu.. sedih tul!

Uchi kay-f @hmad said...

mane setan2 tue...hihihi..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

na'uzubillah.. moga kita semua dan ahli keluarga kita terhindar dari sifat yang dicela ni... uhuhuh (T___T)

Yumida said...

peringatan utk kita bersama...alhamdulillah...nice sharing
follower ke 2289

^^eKaTiKaH^^ said...

memang anak setan betul >_<"

Aishah Jahirah said...

mmg anak setan...huhuu

Woofer Storm said...

terima kasih ats perkongsian..^^

Aqim said...

T_T

Juliet_iRa~" said...

sgt bermanfaat entry ni..akk suka..:)

terkesan di hati.,..btol ke akk dah jd anak y baik?? =.=

heee..rindu akk yea..akk dah ada ni ;p

Ayie Abas said...

panjang angan2 jer nih...

niedaida said...

patut ye mak dia bagi kaki je..terus masuk syurge punye he3 :)

si kiut lavender said...

ye...anak manusia...:D

Apple said...

Amad.. Amad.. hampeh btol. Lol. Jika nakkan syurga, kenalah cukup bekalan. Ni tak, mengejar syurga tapi perilakunya jauh benar dari target. Hoho..

khairul said...

semoga kita semua beroleh kejayaan disana nanti

Noraim said...

good entry dik :)

mulut ckp nak masuk syurga tp perbuatan menyatakan sebaliknya. hmm, manusia.

etuza said...

terima kasih ya, sebak dada, moga anak2 saya terhindar dari masalah yg tak baik..amin

Nelly The Strange said...

Terbaikk entry ni !
:)

kay_are said...

manusia.. bile sembang asal mati je cita2 nak syurga.. tapi amalan tak same ngan cita2.. hmm <-- tusukan pedang untuk diri sendiri.. T__T

~SaL IjOu~ said...

setakat dok berangan aja x kemana..hmm~

Nur Aischa said...

bagus entri ni, menyedarkan sesama kita :) muhasabah diri semula..

Wafa Irdina said...

bukan senang nak masuk syurga...
kena jaga hubungan dengan allah
dan manusia esepecially our parents
an..
n syurga bukan tuk org yg cikai2 aje
syurga tuk org2 baek saje
peace!
jom sama2 kita aim tuk syurga !
:D

♥ NurShamira ♥ said...

angan2 kalah mat jenin nih...

akuamir said...

tak kene langsung berangan ngan perangai nyee,,, XD

akuamir said...

yang 'HA' tu patutnye 'AH' kot..

Cik Kay Jue said...

adeh.. ckp tak serupa bikin....

tirahzairi said...

entry yg best...i like :)

faiz fakhirin said...

gud nasihat from cik teddy...hehe..manusia mmg suka berkhayal.

fahed said...

blogwalking :)

۞ s.m.i.l.e ۞ said...

lama rasanya tidak berkunjung ke sini, moga kita termasuk di kalangan mereka yang menghormati orang tua dan moga anak-anak kita terhindar dari sifat-sifat tercela tu.. huhu

nurul suhaida said...

diminta jauh-jauh daripada sikap macam tu..

Hanif Idrus said...

betul..harap2 dijauhkan terkasar pada ibu bapa secara sengaja atau tak sengaja.
Salam kenal..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

is singgah lagiks (^___^)

nanie said...

mintak dijauhkan dari jadi anak derhaka...

Nurulee said...

Sembang je lebih Amad ni =D

http://thenurulee.blogspot.com/2012/06/go-expend-money.html

eLLa n aLia said...

jom muhasabah... :)

BlogS of Hariyanto said...

prilaku yang kadang kita anggap biasa..ternyata itu adalah prilaku setan :)

ABU said...

nak masuk syurga tapi kata mak dia dia layan macam tu...uhh..

Noh Kodiang said...

uish...usah maw cium bau syurga tuh....mintak simpang ler...

Mishter Izwän said...

nice dialoque . nk msuk syurga tp perangai mcm ape .

emeliena said...

Nauzubillah, moga-moga kita tak tergolong dalam kalangan orang macam tu .

Ana Farhana said...

huhu, ramai yg pentingkan benda lain dari ibubapa sendri

AinsHa=) said...

sungguh, tersentap. haha.. terima kasih kerana menyedarkan bahawa saya ni anak manusia. ^^

Alieza Dayasari said...

huuu.... marilah bersama menjadi anak manusia...

afzalsukasuki said...

niat nak jadi ahli syurga tu sangat bagus..tapi kenalah seiring dengan akhlak dan amalan sebagai ahli syurga juga :)

Alifah Mu' Mirah said...

angan tanpa usaha takkan jadi punyaa-.-' ada pula arak di syurga . gila agaknya si amad ni . haha -.-'

shahrazali said...

ish3.....amad,, amad....cmni perangai mmg x cium bau syurga..

Gopar said...

perdana disini..salam kenal

HeNRieTTa JoSe said...

berangan bagai....tapi ingkar arahan ibu....

Eein Azryn said...

Macam mana nak masuk syurga kalau macam tu perangai. Hehehe. :D

EruzuLiyana said...

ahmadddd albab haha

chemay said...

mungkin dia jahil.
taktau syarat untuk masuk syurga.
:')

Sayidah Nafisah Ruslan said...

lebih kurang macam saya.. lambat2 nak buat kerja yang umi bagi.. tapi saya buat juga :)

Nadrah Zulkifly said...

Salam Cik Teddy, jemput join GA busana muslimah ^^ http://www.ienaeliena.com/2012/05/1st-giveaway-by-iena-eliena.html

ejulz said...

cakap x srupa bikin.. hhehe.. amad amad.. adehh

Nadrah Zulkifly said...

jom join GA butikpinkku http://butikpinkku.blogspot.com/2012/06/bloging-giveaway-i-love-you-butikpinkku.html

biela bell said...

berangan bukan main..tapi hampeh bila mak mintak tlong..hahah..haishh!

Aida Omar said...

nak masuk syurga tapi arahan maknya dia engkar.. alahai.. hehe..

CekbOlat-bOlat said...

~0_0~"