Jul 25, 2012

Antara Dua


Nampak tak nampak tak? Ok kita tulis semula tau!

Soalan dari Dang Kahla :

Assalamualaikum.Nak tanya sikit. Antara 2 saranan di bawah,yang mana patut diutamakan?
:: Makan,berhenti sebelum kenyang.
:: Jangan membazir makanan.
Contoh..Kalau tengah makan, kita nak berhenti sebelum kenyang tp makanan banyak lagi?
Jawapan dari Sahabat dan Ustaz Azhar Idrus :

sahabat : Tangguhkan.Bila mana lapar,makanlah semula ye.
Ustaz : Yang pertama didahulukan..yang kedua bukan bermaksud kita makan semua yang ada tapi bersedekah kepada yang lain.. 
Jadi, ingat ya kawan-kawan. Renung-renungkan dan selamat beramal !


pss:: Dang Kahla tu nama baru aku sempena raya.haha Kahla bermaksud bola matanya yang hitam pekat/dewasa. Dang tu saja ja buat pelengkap.Aku kan suka benda klasik.lalalala~

66 Pemisah Kata:

eszyamin said...

alhamdulillah, selalu jugak praktik mcm ni..hehe

Ichsan Afriadi said...

Assalamu'alaikum wa rahmatullah wa barakatuh.

Untuk menghindari masalah yang di atas, Raulullah SAW bersabda. "Makanan satu orang cukup untuk dua orang, makanan dua orang cukup untuk empat orang, dan makanan empat orang itu cukup delapan orang." dan "Berkumpulah kalian jikalau makan, dan sebutlah nama Allah Ta'ala! Niscaya kalian mendapat berkah dari makanan itu."

Tambahan teruntuk sunnah ketika makan,
- Menggunakan tangan kanan.
- Jangan mencela makanan tersebut.
"Apabila makanan tersebut tidak enak, maka tinggalkan makanan itu."
- Memakan makanan yang dekat dari tangan (Kaetika ada sebuah hidangan)
- Jangan memakan sekaligus dua macam seperti dua butir kurma, kecuali meminta izin kepada kerabat di sekitarnya.
- Memulai makan dari pinggir, karena berkah itu turun di tengah-tengah makanan.
- Jangan bersandar ketika makan.
- Membersihkan makanan ketika jatuh dan membersihkan sisah makanan yang menempel di jari.

"Sesungguhnya kalian tidak tahu terlatak pada bagian mana yang mengandung berkah" (HR. Muslim)

CMIIW :)

akem said...

eh2 ada nama kite la! hihi

HeNRieTTa JoSe said...

Thanks for the share....

Encik Atan said...

renDang kahla...urm...sdap name tu...bhaha

Ayumi Comot said...

huhuhu...ooo..ok, nice sharing..ayu pun salu konpius antara dua tu....

Dimensi Siber said...

Tu laa... beli bnyak sngat makanan bulan puasa nih... meh bersedekah kat aku

Cendol said...

oh nice share.noted!

amalina husna said...

owhh..slalu ingat kena habiskan semua..tp ada masa tuu kita dgn member masing2 x dpt nk habiskan..terpaksa buang..dah rugi..huhu..

btw..Dang Kahla.. nice! =)

jemput singgah blog husna..^^V
http://bit.ly/LPL3qO

Rapunzeel Cikilolo said...

janganla beli makanan banyak2. luar daripada kapasiti badan kite. haha!

piko pink said...

untung la UAI dah bls soalan dye...

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

nice (^___^)

Chic Na said...

ooo.. tq share ilmu. :)

KorN said...

dang kah la... nape tak guna nama Dang Korn.. hehehe

kay_are said...

owh.. baru r faham.. cane pun kne stop sebelum kenyang r.. kahla tu bahase melayu gak ke?

adibahfaizah said...

hai, saya dang anum !*ok .tipu. hehe
nmpknyer bulan pose ni, mcm bnyk je mbazir. .

aReLaN said...

uish...sempena raya, tukar nama baru tu.hehehe..bagus2.nice sharing

Leeza dayasari [santai leeza] said...

bagus entri ini.... yup.. jgn makan smpai pecah perut.

khairul said...

klu ada lebih tu post mai kt abg hehe

adan said...

tangguh? nanti sejuk nasi aku.. baik aku pass kat adik aku je la.. bagi dia habiskan sisa makanan abang dia ni..

Aishah Jahirah said...

so jgn beli mknan banyak2...beli secukupnya sudah spya xbazir....

AinsHa=) said...

oh, jangan membazir diutamakan. Insyallah akan diamalkan :)

SunnyFunny said...

nice entry sis :)

Nurulee said...

Beringatlah bila makan. hehe =D

http://thenurulee.blogspot.com/2012/07/three-things-in-one-e.html

eyjalukman said...

thanks for sharing . smoga kita sama2 dpt lakukan mana yg baik . tinggalkn mna yg buruk ;)

E'in said...

mkn tu kena beringat,,, jgn sume benda nak sumbat je.. huhu

Edy Fee said...

sebab tu time beli kene agak2 jer

Juliet_iRa~" said...

klasik sungguh nama :p

amalkan bersedekah..tu kan motif utama?heeee

Afiqah T said...

kes makan di masjid la tu~
:D soalan yg bernas sygs!

Edy Fee said...

hhahaa owh ok la..sebab tu aku bese mkan kul 12 lebih..haha lapar balik dh time tu

Outbound di malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
Buatlah hari esok lebih baik dari sekarang !
di tunggu kunjungan balik.nya!terimakasih ...

sedutzone said...

sebenarnya Dang tu ada makna gak... tapi ramai taktau... Maknanye ialah Dangdut... ahakz... peace...

tirahzairi said...

betul2...dua2 kita slalu tnya2 kan..hihi

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

Bestnya, Ustaz AA jawab...:) Thanks for sharing it, :)

Boni Kacak said...

yang paling penting, jangan amik makanan sebanyak2 mengikut nafsu..hehe.. memang tak habis le makanan tu..hehehe.. macam saya, saya suka makan kuih2 dulu. pastu rehat jap dalam 10 minit, baru melantak nasik pulak.ahaha

ieedaz @ mama_isha said...

Trima kasih singgah blog mama:-)
Now mama follow cni yer, salam kenal...

Zul De Alexis said...

nama nie boleh buat bini....eh..hahaha...

satu lg perkongsian ilmu...:)

Muttallif said...

Saya cuba menjawab sendiri sebelum melihat komen ustaz. Tersasar jauh apabila ustaz berkata bersedekah. Sedangkan dalam fikiran hanya menyebut simpan dan makan semula(sama seperti musafir senja.

Nice one :)

Shahrul Hairy Shaharuddin said...

Berhenti makan sebelum kenyang yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad SAW =)

nice blog! =)

misz sheyla said...

OOOOoo..btl gak kena bersedekah skit

Yumida said...

mmg terbaek saranan UAI ni..sy pn x terfikir..konpius jgk nk pilih mana 1 kannn..
memang dahulukan yg utama tu..di samping menambah amal jariah dgn bersedekah...nice..moga diri ini sentiasa ikhlas bersedekah
follow u

Camy Alya said...

oh.

rupanya macam tu

Si Matatajam said...

Seeloknya budget betoi2 nak makan banyak mana..bleh abih ke tak...supaya tak berlaku pembaziran..

SaddLone said...

dang kahla..amboii.hehe

aku slalu jg nk tnye cmni..hehek

TUGAU GATES said...

best derrr

viro water mineral, live the moments said...

iya ya, jika makanan sisa, daripada dibuang mending diberikan kepada yg membutuhkan

CikZaitul said...

baguslah macam tuh..

patut ikut ni...

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

kak is singgah lagi pepetang ni (^__^)

amy syahiera said...

perlu dicontohi ,
dang kahla ?
serius , klasik name nie ,
pandai sys reka :D

Lukman Hakim said...

I like it.. :)
salam kenal dari saya yah.. :)

BlogS of Hariyanto said...

paling bijak memang mendahulukan yang pertama, sekaligus peringatan bagi kita agar tidak menyediakan makanan yang berlebihan...terutama saat berbuka puasa...salam Ramadhan :)

faiz fakhirin said...

tenkiu tenkiu tenkiu

Aishah Jahirah said...

slmt berpuasa cikteddy.

Lukman Hakim said...

terima kasih yah.. :)
sudah join dengan aku.. :)

miss Fyqa said...

tq share. mkn ikut keperluan je sebenarnya, bkn ikut nafsu. ye dak?. heee~

^^eKaTiKaH^^ said...

nice info. suke :)

Aida Omar said...

sebab tu makan ikut keperluan bukan ikut nafsu.. kalau ikut nafsu mesti banyak berlebih. huhu.. tapi alangkah bagusnya kita bersedekah di bulan mulia nie kan. nice entry cik teddy dear.

*oh baru tahu kahla tu maksudnya.. sampai konpius ritu. haha

ஜ miss klanika ஜ said...

ada beza makan dan melahap. behenti la sebelum kenyang sampai tak larat nk solat dh

Mizz ErMa said...

itu ler pasal..tgk pic mcm pic cik teddy..tp dang kahla tu xpenah dgr la pulak..hik3, 0o0o, mcm tu rupanya..alhamdulillah, dpt ilmu tambahan..=D

fadh leyanie said...

hamboih nama..ada kelas gitu.Jangan lah kita membazir makanan :P

Adylia Qarissa said...

tq uai :)

-meeSUPERGIRL- said...

eh untunglah ustaz jwb soklan .. : )

eva said...

haaa betul tu.. thx for info dear.. sbb kwn kita pun ada tanya jugak hari tu.. haha

9n0L4 said...

kesimpulannya, berhenti sblm kenyang. takleh tamak. ;)

AinsHa=) said...

sabarlah akak, jadikan ia pengalaman berharga...

Leeya Hezlin said...

berhentilah makan sebelum kenyang.. :)