Mar 6, 2011

Ciri Wanita Idaman

"Empat jenis, siapa yang diberi akan keempat - empat jenis ini beerti dia telah memperolehi sebaik - baik dunia dan akhirat. Iaitu hati yang selalu bersyukur, lidah yang sentiasa berzikir, jiwa yang selalu sabar dengan cubaan dan isteri yang tidak melakukan dosa dan menzalimi suaminya".
Ath-Thabrani.

"Tidak perlu lagi seorang mukmin setelah ianya bertakwa kepada ALLAH akan sebaik - baik keperluan baginya selain dari isteri yang solehah. Jika ia menyuruh isteri mentaatinya. Dan jika dia melihat kepada isterinya, isterinya menyukakan hatinya. Dan jika dia menyumpah memarahi isterinya, isterinya tetap juga berbuat baik kepada suaminya. Dan jika suaminya tiada dirumah dia menyimpan rahsia dan harta suaminya".
Ibnu-majah

"Janganlah kamu mengahwini wanita kerana paras rupa yang cantik, mungkin paras rupa itu membawa kehancuran, jangan kamu kahwini wanita kerana hartanya kerana berkemungkinan harta itu membawa kepada kezaliman. Tetapi kahwinlah wanita kerana agamanya, seorang wanita hamba yang hitam yang menghayati agama sesungguhnya lebih baik"
Ibnu - Majah.

4 Pemisah Kata:

Anonymous said...

Nice blog!

mykhalis said...

semoga pasangan yang kita dapat adalah terbaik buat kita.. kalau nak pasangan baik kite pun kene baik jugak..kan?

CikTeddyCorner said...

yup..lelaki yg baek tuk prempuan yg baek ka..mcm tu la sebaliknya..

@ncl thanks..

Ibnushukran said...

begitu juga dengan suami, pilih la kerana agamanya, pasti bhagia dunia wa khirat.. :)

blog bnyak perubahan,nice.. :)