Mar 16, 2012

Ibarat Tiada Harga~

Assalamualaikum~
Kelmarin aku ke pasar.Aku memang jarang sangat ke pasar,kalau bulan puasa tu ada la dua tiga kali.Bukannya aku nak berlagak diva,kaki tak boleh pijak pasar sebab takut baju kotor ke ape tapi entah.Aku memang jarang sangat berpeluang ke pasar.

Aku menuju terus ke gerai yang ada jual barang yang aku nak.Aku membuntuti ayah sambil kakak di belakangku.Langkah aku terhenti apabila melihat sekujur tubuh kaku berhampiran jejak kakiku,hampir saja dipijak oleh tapak langkahku.Aku tergamam.Bagaimana bisa jadi begini?Ini yang aku lihat...
 
Sadis.Hatiku tersentuh..Ya Tuhan,kasihan pada makhlukmu ini.Bagaimana bisa dia mati dalam keadaan begini?Tidak dihiraukan..sendirian terseksa.Ya Tuhan,aku memandang sayu.Kasihan...
"Oi,cepatlah !".Tiba-tiba aku dikejutkan oleh tolakan lembut kakakku di belakang.
"Kucing ni..kesian".Aku menjawab.
"Hmm..".Hanya jawapan ini yang lahir dari mulut kakak.

Aku faham.Tiada apa yang dapat kami lakukan untuk kucing ini.Dek sesak dengan orang ramai di pasar,aku melangkah meninggalkan tubuh itu namun belum sempat beberapa tapak,sekujur lagi tubuh yang sudah hampir reput dimamah masa terlihat oleh kornea coklat gelapku.

Ya Tuhan,hatiku tersentuh lagi.Hampir saja manik jernih ini mengalir namun ku tahan dek dikerumuni ramai.Mungkin ini baru sedikit yang aku saksikan.Bagaimana dengan mereka yang lain?Apakah nasib mereka berada di pasar yang kaya dengan sisa makanan ini?Bagai tiada harga,nyawa mereka dibiar tidak terbela begitu sahaja...

Apa nasib kami dalam keriuhan manusia ini ???

86 Pemisah Kata:

unieMARKS said...

Kenapa dibiarkan sajaa? and knp byk sgt kucing yg mati? =='

Tatang Tajudin Ibnu Supyan said...

Kasian seklali kucingnya... Hewan lucu tapi diperlakukan seperti itu. Kasian... Kasian...

faiz fakhirin said...

sampai jadi hancur bangkai kuceng tuh...xder org yg tlng angkat ker...hmmmm...manusia skng byk mementingkn diri sendiri...

Aine Ainun said...

ermm..mmg sadis..

ermmm.....ermm...

Aine Ainun said...

ermm..mmg sadis..

ermmm.....ermm...

dear yayah said...

kesian tgk kucing tepi jln.. tp kalu bwk balik, tkut xterjaga lak.. insyaAllah bila ad duit lebih, nk bela kucing..

cik mun said...

kesiannye...
iskk iskkk~

wan niahix said...

kesian kucing itu...

:(

Spudin said...

haha....! wah..mujur aku syg kucing aku...nak jaga betul2

CekbOlat-bOlat said...

k.. aku tacing.. hngus aku meleleh

sedih T__T

kesian.. tapi aku alah binatang berbulu,hurm.. seandainya boleh aku bela.. Oh no !

Papa Mifz said...

kucing menjadi mangsa...kesian...

Anyyss Shuhaimi said...

kalau gua terpijak, mesti rasa bersalah sampai tak boleh tidur seminggu. ciannya kucing tuh..huhuhu

Akue Achik said...

kalo kt jln rya lg salu nmpk..huhu..mmg ksian tp tak dpt nk bt apa..

Dalila Samsudin said...

Ya Allah . Kesian nya :'( Menangis kita wak ..

Anyway Jom join segmen pertama kita
Untuk Mengenang kembali zaman kanak2 kita ! And menaikkan lagi rasa kasih pada Kanak ! :)

dalilamimi-mimiepotpet.blogspot.com

Boni JLL3 said...

ala..ciannya....memang sedih...lagi2 bila benda tu jadi depan mata kita kan..

Ezad Skytech said...

kesian kucing tu... :(

Aqiim said...

kucing tu bnuh diri kott..
mungkin sbab baru lepas putus cinta..
hehehehe



ehem, sy bizi sgt3.. tu yg x update tuu.. hehe

Cik Puan Muda Umi said...

hmm...kesian tgk kucing jadi mcm tu..:(

anissyakirah said...

kesiannye ;(

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

alahai....huhuhu

anNaqia said...

huhu. slalu jgk tgk kucing mcm ni. tp selalu sedapkan hati sdiri, semua dlm jagaan Allah. lepas tu, rs lega.

cik lemon said...

sedihnya tengok :(

kiwi_sengal said...

siannya dia :(

♥ adeq kewchiq ♥ said...

cian kn kucing2 neh...mmg la ade mse kite gram n mara ngn mreke neh sbb kdgkala jht tp tu da lumrah hdup mreke kn??xkn la kite yg brakal neh xleh pkir kn???cm td jmpe kcing trsadai tgh jln..mybe sbb ade kete yg trlggr punggung dia kot then tros x;eg grak da...still hidup n dduk jela kcing tu tgh jln..kcian sgt sbb cm dpt agk kcing tu akn mati...mybe kne lnggar klu xde owg slmtkn n jln 2 mmg sebok..tp xleh nk wtpe la...huhuhuuh...

JR said...

Saya pernah pandu kereta melalui kawasan hutan hampir tengah malam. Tiba2 ternampak seekor anak kucing di tengah jalan. Masa mula2 teragak2, krn hati terpengaruh dgn cerita tahyul. Tapi akhirnya saya hentikan kereta, ambil anak kucing itu dan masukkan dlm kereta. Saya bawa balik ke rumah beri dia makan. Dan akhirnya kucing itu terus tinggal dgn saya....

Haruno Hana 하나 said...

sedih tengok kucing atau binatang len jd camni :( ai tu nampak sekor kucing mati atas jalan.. kena langgar rasanya.. sian tgok daging nampak etc :'(

aReLaN said...

kesian kat kucing2 tu.hmmmm...tak sanggup nak tengok.

Cik Rose Cute said...

kesiannya....sedih tengok...

Alieza Dayasari said...

ouch... kesian sgt ... anak kucing......
kalau anak kucing ni bleh dgr apa liza ckp ni.. liza nk pesan pd mereka, hati2 ketika melintas. dan pemandu juga, tengok2 akan anak kucing yg melintas....
sebak liza.. sbb byk kali liza ternampak anak kucing yg kena langgar dan mati di tepi jalan.

Alieza Dayasari said...

dah klik iklan...

chemay said...

kalau kuceng chemay mati kann.
chemay sampai pergi galikan kubur untuk dia kat belakang rumah tauu.
sedihh.
:"(

Ayie Abas said...

memang byk kisah2 sedih ttg kucing di pasar2...ermmm..

misyamissyou said...

memang sedih! tp xmampu buat ape2..

cik ika said...

kesian.:(

Prettywrite said...

terima kasih buat air mata saya bertakung cik teddy..uhuk..tak boleh nangis kat opis..huhu..sedihnya tgok kucing macam ni..laju2 scroll down tak sanggup tgok lama2..manusia lagikan dibuang inikan kucing dibuang dipijak dilanggar sesuka hati..:(

Pamie said...

erkkkk..sedih tengok..kesian anak kucing..

Ckin Kembaq said...

Allah..mmg takleh nak buat apa2.. +_+

Azlan Strider said...

isk..isk..kesian nasib kucing tu..nape laa orang yang bertanggungjawab tak prihatin..isk..isk..

Regards,
-Strider-

NOOR FATIN said...

ishh saya mmg xbleh tgk la.. T_______T tersentuh hati..

semutsengal said...

membututi ? Err, tak phm. tak paham.



LALALALALALLALALALA

sis92 said...

kesian..
saya sayang kucing saya..
tp haritu ibu bgtau beliau buang anak kucing saya sbb nakal sangat :(

teha said...

sedih nyee.. kesian kucing ! :(

yad'z said...

kesiannyaa.. T_T


hurm, niat kita memang nak tolong kan, tapi apakan daya , tak boleh nak buat apa.

-Incek Fik- said...

Fik dah banyak kali lalui pengalaman camni. Kerap jumpa kucing kena gilis dengan tayar lori huhhuu..

Serius pilu saat fik tengok bangkai dia dihurungi lalat..


Pernah satu hari tu, fik tengok anak kucing tergedek-gedek nak lintas jalan, pastu fik cepat² alihkan anak kucing tu dari dilenyek kat atas jalan raya..

Cik Pensil said...

kesian.. tak tau nak kata apa...

CIK YAYA'NA said...

Allah,, keciannya,,, :)

Blocked Drains Melbourne said...

Pity cat.

Teenager Housemaid said...

:(

akak pun pernah tengok kucing yang dah takde nyawa bersepah dekat jalan..sedih...:'(

H.S said...

ya allah!

sampai macam tu sekali bangkainya? :0

emy zulaiha said...

ya Allah, kesiannye kucing2 tue..huhu (

si kiut lavender said...

jujur skl xsanggup nak tgok.....

hati sebak...

shahrazali said...

itu la nasib kucing jalanan....kesian kan...

soooooour said...

selalu gak nampak bangkai neko tepi jalan..sadis...

Shaznina Sofia said...

ya allah.. kesian nyaa kucing nyh..
x bole nye tgk haiwan2 mati dlm keadaan mcm nyh..

nuyui a.k.a miss YUI said...

Ya ALLAH,menitis air mata yui tgk gmbr ni dear..hmm..

HeNRieTTa JoSe said...

sedeynye.....

suzie rahman said...

salam cik teddy, kesian tgk kucing tu. duk kt psr mst kna pijak dgn manusia yg lalu lalang.

khairul said...

kesian sunggoh

mirmashi94 said...

aduhh , kesiannya . saya mmg x ngam mana ngan kucing tapi sedey jugak tengok mcm nie . huk3 .

C i k P i p i T e m b a m said...

ksian kan tgok... huuu.. skang ni mmg terasa mcm nk bela kucing.

Rina Supian said...

Argghhh....xmapu rasanya nk baca entri ni...takutt :'(

Noraim said...

alahai kesian betul. ni mesti kes langgar lari. kalau xde sape nak buang mmg reput situ la kucing tu.

EruzuLiyana said...

astaga. kesiannye :'(

misskonspirasi said...

kesian.nn kucingtu..apasalahnya kuburkan sekejap..org kat pasar tu tak tahukea?

cik Kartun said...

scroll trus ke komen. siyes CK tak sanggup tngok pic2 tuu.. :(

Mizz ErMa said...

kesiannye..sy pulak tak penah jumpa lagi kat pasar2, biasa jumpa kat jalan raya..kena langgar lari, sampai ati mereka2 nih..

TiraPengemis said...

sy turut simpati...tp sy tkt kucin...

Apple said...

Manusia sememangnya lupa, kat Bumi ni kita berkongsi dengan flora dan fauna. Hoho..
kesian gak kat kuching tu. Harap2 si penjahat tu, malam2 mimpi kucing gi kacau dia. Seram!!

syafiqakarim said...

manusia makin kejam.

Juliet_iRa~" said...

kesiannyaa..

pasar malam ke tu?xpnh lagi jmpa kucing br mati kat psr mlm..

kesian...

ZORA said...

bgitulah nasib binatang...:'(

~SaL IjOu~ said...

pasar selalu jadi tempat mereka dibuang..& di pasar juga mereka terkorban..~ =/

Anak Tabuan Comot said...

skrg ni byk mnusia pntingkn diri sndiri...

MaYa MustWany said...

kesiannya..mybe ade org trpijak tgh2 sesak or kene lenyek ngan troli berat2..

kesiannya..

eva said...

hmmmmmm ;'(




lama xdtg sini.. skrg rasa sehat nak bw eheheh..

Popkorn said...

sadis lorr kuceng2 tu...'
kesian nyer...
adakah manusia patut di persalahkan???????

Mr.She said...

zalim kan? haritu lg sedih tengok anak kucing mati kne langgar. da la comel T__T

Woofer Storm said...

ciannya..kan bgus kalau bisa dikebumikan..

Liza Razak said...

rasa nak menangis tgk anak kucing yang hidup kelaparan kat luar.mati pulak tak terbela

Aida Omar said...

satu kepuasan dalam diri jika dapat menyelamatkan mereka.. Ya Allah moga Allah lindungi golongan si comey ini..

naiemah_ramli said...

ksiannya... :(

amy syahiera said...

YA ALLAH ! kesian nye ,
apelahh salah kucing tu smpai dibiarkn gitu je ,
xpatut betullah :D

ejulz said...

kadang2 rasa nak muntah tgk mayat binatang camni.. kesian.. lbh2 g bila tgk dia nyawa2 ikan.. ish..

Mohamad Azizi Md Said said...

cik, sadis kot :'(

P#eoniX said...

kesian dok nengok kucik kene gelek ke hape ker...tapi,yang x bleh blah kucing yang dimakan oleh manusia yang x pedulikan kechomelannya...sob...sob...sob...sedey sey...

Saddila said...

tak sanggup tengok lama2 kalau ada depan mata :(

sedih.