May 28, 2011

Jeruk Bawang Putih DiSini!!

Assalamualaikum^_^
tadi kan,tengah surf something kan..cik terjumpa kan..masakan jeruk bawang putih..
terus muka jadi macam ni >>>
bawang putih??tak dapat bayang macam mana orang makan jeruknya..
adoi..kalau tergigit bawang putih dalam nasi goreng pun dah rasa nak "jeluak"..
apatah lagi bawang putih dibuat jeruk???
sebenarnya tak pelik pun..ada je kan orang makan..nak buat macam mana,cik baru tahu(malunya)  -_-
walau apa pun ni pulak resepi dan cara macam mana nak buat jeruk bawang putih:
20 labu bawang putih.-cuci bersih tapi jangan kopek kulitnya.Kukus hingga masak.
1 cawan cuka
2 cawan air
1/2 cawan gula
5 tbsp garam
Cara-caranya:)
-Satukan air,garam,gula dan garam kedalam periuk.
-Masak hingga mendidih
-Kemudian masukkan bawang putih dan biarkan mendidih sekejap.
-Biarkan betul-betul sejuk baru masukkan jeruk kedalam balang yang kedap udara.Jika simpan dalam peti sejuk jeruk dapat bertahan selama 2 bulan tapi jika letak di luar ianya boleh disimpan selama 2 minggu.

7 Pemisah Kata:

riffzam said...

apa rasanya?erm.mcm nak cuba.hehe.

Cik Teddy said...

ntah..cube la buat..huhu
x brani la nak rase o_0

^ai-mie : 아이-미^ said...

dkt t'ganu ngan kelantan byk je benda alah ni...tp x penah mkn pon sebab x suke bawg putih...

Cik Teddy said...

adoi..malu la cik duk trganu tp x penah nmpk pun org mkn jeruk ni..

lia said...

Sdap rsanya msam2...mcm jeruk laa...xde bau bwang putih sgt...

Anonymous said...

@lia

emm..memang sedap terutama buat pembuka selera maan sahur dibula puasa.. ta caya cubalah.. pastin lagi...

依之汉 said...

Khasiat yang banyak!