May 28, 2011

Tanya Fahmi: Buli, Buli Dan Buli!!!!

buli tu ape ek?
buli tu menganiayai orang lain tak kira la dari segi fizikal @ mental..dan boleh akibatkan orang yang dibuli tu trauma..haishh>>>x baik tau buli2!
sepanjang cik hidup untuk 16 tahun 10 bulan ni tak pernah lagi kena buli..jadi,memang takde pengalaman.
kalau cik kena buli?cik akan terus lapor ke pengetua!tak main la guru disiplin ni..cik berani ok!^_^
SITUASI 1:
kalau kena pukul dengan senior?mungkin la pada mulanya rasa marah jugak kan dan mungkin ada rasa nak balas balik kot..isk bahaya,ada perasaan dendam.(x patut)!
lepas tu lapor balik kat pengetua..yela,ape kes senior nak pukul kita kan? kalau tak puas hati lapor la dekat guru disiplin ke..biar undang2 buat keputusan!
SITUASI 2:
ok,susah jugak ada anak macam ni ek?ok,mula2..adukan kes ni pada sekolah..selesaikan elok2 la kan kenapa senior tu nak pukul anak kita pulak kan?(bajet ke pe?)
lepas tu balik rumah..cuba bincang elok2 dengan anak kita tu..kenapa senior tu nak pukul kalau takde sebab yang munasabah..nasihat elok2..anak2 kalau nasihat dari hati ke hati,mesti berubah^_^
PENGAJARAN:
tak percaya cik tahu jugak pasal buli ni..cik dapat guna akal ni dengan baik..yela,boleh cari penyelesaian untuk selesaikan masalah..tu je kot.(tak suka tulis panjang2)^_^
tag time:
sekian,terima kasih..salam^_^

2 Pemisah Kata:

mykhalis said...

buli tu standart..cuma janganla sampai lebam2.. itu zalim namanya

Cik Teddy said...

standard?wah..pakcik khalis ni nmpk cam samseng jerk?hihi