Feb 22, 2012

Allah Mencukupkan Segalanya~

Suatu petang.Hujan turun dengan lebatnya.Para penghuni sebuah rumah di sebuah kampung yang aman tanpa pertumpahan darah sedang tidur nyenyak dek kenyamanan udara alam.Tanpa sedar jam sudah menunjukkan pukul 4.45 petang.Perut mula berkeroncong tanda minta diisi.
--------------------------------------------------------------
Mak: ya Allah,dah petang rupanya!Bangun semua,dah asar ni..bangun!
Aku: Ha,ape mak? *tengok jam*

Aku bangun menuju ke luar bilik.Sunyi.Aku jenguk abang di bilik.Nyenyak!Semua orang tidur rupanya.Kebetulan ke?Oh,aku terlupa pulak nak kejutkan kakak.Aku masuk semula ke dalam bilik.

Aku: Woi,bangunlah..dah Asar ni.
Kakak: Ape ni main tolak2 orang pulak?Hmm..laparnya.
Aku: Kalau lapar,bangunlah.Tolong mak masak.

Selesai semua menunaikan Asar,kami yang perempuan tolong mak masak.Er,aku terkecuali sebab aku kan adik.Tugas aku cuma makan aiskrim yang ayah selalu beli untuk aku. *hahahaha* Kelihatan wajah mak runsing memikirkan sesuatu.

Aku: Kenapa mak?Ade masalah ke? *sambil suapkan aiskrim coklat dalam mulut*
Mak: Mak lupa nak suruh ayah beli ikan kat pasar pagi tadi.Ayam pun dah habis.Ikan pun tinggal beberapa kerat je..cukup ke ni kita semua nak makan?
Aku: Suruh la abang pergi beli.Kita pergi bagitau ek,mak? *baru nak panggilkan abang*
Mak: Tak payah la..hujan lebat lagi ni,petir kilat pulak tu,bahaya keluar rumah masa macam ni.
Aku: Ala..abang kan ada kereta.Lagipun bukan jauh sangat kedai ayam tu.Kite pun nak ikut abang naik kereta.hehehe
Mak: Tak payah la..kita makan aje apa yang ada.Belajar bersederhana ye! *mak tersenyum manis*

Mak hidangkan makanan untuk dimakan.Yang ada cuma nasi putih,ikan goreng 4 ekor dan kicap yang mak campurkan dengan lada dan bawang.Sangatlah sederhana.Aku nampak abang macam mengeluh sebab masing2 lapar,padah tertidur sampai lewat petang...

Aku: Belajarlah bersyukur..sedap apa makan macam ni. *aku bisikkan kpd abang*

Abang mula tersenyum.Mak,ayah dan kakak pun sama.Akhirnya kami semua tergelak.Mungkin rasa kelakar dengan diri masing2.Mungkin sebelum ni,kami selalu makan yang sedap2.Sekali makan,macam2 lauk ada.Kali ni makan berlaukkan kicap yang mak tambah sikit ramuannya.Tak sangka dalam kesederhanaan macam tu,rasa kenyang itu lebih nikmat malah lebih bahagia daripada makan lauk yang sedap2..Ya Allah,jadikan kami hambaMu yang bersyukur~
teddy in purdah.hehe
pss :: Kadang-kadang kesederhanaan itu lebih menyempurnakan hidup...

83 Pemisah Kata:

Prettywrite said...

betul tu teddy..biar bersederhana lebih manis..sweet jer baca citer ni..hehe..caner buat gambar kat bawah tu?comel2nya..

LAici KAng Ais said...

kesederhanaan itu lebih baik

Ezad Skytech said...

apa yg ada..terima je kan...rezeki tu..:D

nuyui a.k.a miss YUI said...

stuju tu..bsederhanala kan..

mana ada,syukur..

Selendang Merah said...

betul bila bersederhana tu bawu kita taw nikmatnya...bila baca teringat masa sm kecik2, masa tu keluarga susah nak mkn sesuap nasi pon susah..tapi masa tu kami tetap hapy..rasa rindu nak balik macam dulu walaupun saat tu susah bg kami...

Teenager Housemaid said...

akak suka je makan lauk ikan goreng dengan kicap yg campur lada n bawang...
kat rumah ni, tak selalu mkn sedap2..huhu..
sederhana is always the best..:D

H.J said...

eh..kicap tu paling mewah dah tu kalau dapat makan..

Kiera Zainal said...

Bersyukur dgn ape yg ade. Insyaallah akan diberkati, rezeki pon akan melimpah ruah.

Mie Hishamuddin said...

waah..suka! lagi elok bersederhana dari melebih2 kan...btw kenapa korang semua bgn lewat sgt?

Ungu Violet said...

yep...syukurlh dgn nikmat makanan yg ada..

makan sempoi2 cenggitu dgn nasik panas2 sedap tau..:)

Aqiim said...

comelnya gmbar gerak2 tuu!
hehehe


err mengikut kajian, apabila kita tengah lapar tahap kebulur, makan nasi putih tanpa lauk pun dah mampu utk membuatkan kita kenyang macam makan chicken chop.. hehe

Liza Razak said...

kdg2 manusia ni terlampau mencari kesempurnaan sampai termasuklah diri saya ni

Apple said...

Teringat masa ke kebun tym kecik2, lauk kami ada sekadar ikan masin goreng n sup telur je. Kenyang gak sbb ramai2 kongsi mkanan sederhana camni. Tapi kesederhanaan tu mgajar tuk kita menghargai kot, tak membazir.
Penah ada jiran yang sekadar makan lauk garam je bersama bawang goreng. Kdng2, hanya garam je dijadikan lauk, dimakan bersama nasi bungkus (kat Sabah, nasi bungkus bersamaan nasi putih dibungkus menggunakan daun). Sbb ni kot kita diajar untuk memahami makna murah hati.

Haruno Hana 하나 said...

tak payah bermewah sgt.. sederhana pun dh cukup elok ^_^ selalu juga hana mkn camtu.. ikan goreng & sambal+lada sbb BEST! hehe.. makan tomyam pun mesti tmbah kicap pedas tu.. hehe.. bersederhanalah dlm semua perkara.. tak rugi :)

biela bell said...

betul tu..sentiasa bersyukur dgn apa yg ada...bila makan ramai2 mmg best~ nikmat tu makin bertambah tambah.hehe

-Incek Fik- said...

hidup bersederhana digalakkan dalam Islam.. jadilah kita sebagai hamba Allah yang mensyukuri setiap pemberianNya.. walau pon nikmat tersebut hanya dipinjam seketika di atas bumi yang fana' ini.. semoga kita semua terhindar dari tergolong dalam manusia yang kufur nikmat :)

Azlan Hasan said...

betul tu teddy..lan pernah makan nasi ikan bilis sambal ngan telur jer untuk dinner..tapi sedap gak rasa...at last yang penting bukan makanan tu tapi ngan sape kita makan..heheh :)

Regards,
-Strider-

Suraya Aris said...

bila kita bersederhana, kita akan rasa merendah diri dan lebih bersykur dgn apa yg Allah nak bagi kan. bila kita nak berlebih-lebihan sebenarnya kita dah mula tak bersykur.

shahrazali said...

bagus tau hidup penuh dgn kesederhanaan......

teha said...

lbh baik bersederhana drp over :)

Realname Hidden said...

less is more right...:)
saya follow awak..jemput ke blog saya ye...

saya jamahkan..

surat cinta vs sms yang mana best?

jom2..:)

soooooour said...

benda yg sikit tu la sedap.....

Akue Achik said...

sebak pla bca entri ni..

tba2 igt mak kt rumah.. :(

rndu nak mkn rmai2...

era kecik said...

sekali sekala makan camtu apa salahnye :) best jugak .

anNaqia said...

setuju! Allah dah cukupkan. selalu je alami hal camni time blaja dlu. hihi

Anyyss Shuhaimi said...

Alhamdulillah. ikan goreng kicap pun sedap. :)

Mohamad Azizi Md Said said...

wah, betul tu cik. sikap bersederhana selalu menjamin kebahagiaan, :D

eh2 dia berpurdah :P

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

btl... lebih baik besederhana :D

mirmashi said...

hidup bersederhana mmg lagi nikmat . :)

Mizz ErMa said...

wah, nie kisah benar ke cik teddy? hehehe tapi tu lah, memang betul pon tang kesederhanaan itu lebih menyempurnakan hidup..=)

kim heeruul said...

hidup bersederhana memey sgt di galakkan.. =)

aReLaN said...

kalau time lapar,pape jenis lauk pon sedap tau jadinya.hehehe..bersyukur la ngan pe yang ada sebab ramai lagi yang kurang bernasib baik kan

xila riston said...

mkn mcm ni lg best...huhu

Cik tikah said...

setuju, kena bersyukur :)

Ayie Abas said...

tau pun kesederhanaan itu lebih manis dari kemewahan... :D

pic gif tu mula2 ingat kn ninja nak masuk kerumah org waktu bulan mengambang...haha3 :p

JR said...

Memang bagus jika selalu menghayati dan mengamalkan kesederhanaan kerana kita hanya menghargai sesuatu selepas ianya hilang..

Zakaria's daughter said...

wahaha.
comell lettewww tugas makan askem jeh.
tape2, lu gusuk gigi kan 8 kali sehari. tadek hal le kan.

haks.
best kot makan mcm tuh jeh.
nak2 time hujan. sume sedap jek.

alalalalaa

Woofer Storm said...

bersederhana setiap masa ye..

#comel pakai purdah...

dear yayah said...

betul2.. bersyukur dgn sume nikmat tuh y terbaik.. bia pun x sebanyak mna, tp masih ad rezeki utk kita kan :)

ZaroL said...

simple dish is better...lagi sedap simple2 kan. nasi putih dengan ikan bilis je an...fuhh sedap.

EZAD AMIR said...

kdg2 yg simple2 cmni pn sedap gak...
(0.o")

H.J said...

dah habis ke lauk kicap tu??haha

Aida Omar said...

betul2..sederhana tu sangat indah. Selalu bila kita makan time lauk banyak kita gelojoh.. tamak perut kenyang dah tapi tetap nak sumbat..

eeiyss said...

sangat setuju... bersederhanalah dalam setiap perkara

Aien Not Alien said...

bersederhana...kadang makan lauk simple2 lagi kenyang & lagi sedap tau... ^_^"

Amyra Azhar said...

bila kita da terbiasa dgn kesusahan, makanan yg sedrhana itu la dianggap sbg rezeki yg melimpah n_n thanks cik tedddy!

faradiyana mutussin said...

betul...betul..betul...

Spudin said...

betul ...bersederhana, jangan berlebihan :D ..follow sini

Fara E's said...

setuju sangat . kalau nak compare dnegan orang lain , kita lagi bernasib baik

CekbOlat-bOlat said...

err.. aku jrang mkn dgn fmly,bulan puasa aje.. -_-

beruntunglah.. (^^,)

cntik gif kau jijah ..berpurdah rupenye kau..

Penghuni 60 said...

SINGGAH SINI...
jom baca entry terbaruku

misskonspirasi said...

mcm penah alami je situasi ini hekhek..

Ayumi Comot said...

mkn nasik lauk budu sedap..xpun, telur mata ngan kicap..

EyA edamanhatiku said...

mkan sderhana p lao rmai2 lbih sdap dr mkan sorang2

yad'z said...

selalu jek makan lauk ni... =)

NF said...

assalamualaikum cik teddy , saya suka entry ni . .

blog anda hebat :)

Juliet_iRa~" said...

btol..

mkn nasi dgn kicap, ikan goreng pon kdg2 sedap tau...:)

MaYa MustWany said...

allhamdullilah..rzki..sntiasa bersyukur..

macam umah ni..mak selalu masak macam2..tapi mas?akan goreng telur goreng/meggi grg..simple je.

chemay said...

kadang2 benda yang simple tuh la yang sedappp.
:)

SYARIFF HAIKAL said...

bila besederhana kte akan selalu ingat pada pencipta n diri sendiri..ble lupa pun nt cepat sedar..

Noraim said...

kadang2 bersederhana itu perlu. kita blh muhasabah diri dan dpt merasai org yg hidup sederhana dan kurang mampu.

nice entry cik teddy :)

~SaL IjOu~ said...

bila mkn ramai2..lauk yg sederhana pun jadi sgt sgt sedap & nikmat~ =)
syukur apa adanya~ ^^

ZORA said...

sentiasalah bersyukur..

eva said...

betul2.. kdg2 lebih mengenyangkan walaupun ckit tp Allah bagi cukup utk semua.. sbb itulah rezeki smua d tgn Allah.. ;) nice entry

eva said...

hahha comel gamba pakai purdah .. ehhe

akuamir said...

berserderharnerlah,, ^_^

hye cik o teddy cornerr...

::WafaIrdina:: said...

betol 2
jrg2 ce try mkn nsi panas nge lauk ikan masin greng
sedap jygak 2
hihi
:D

*alhamdulillah .. DIA masih murahkan rezekinya tuk kita :D

MrS LoLiPoP said...

betoll tu :)
Nia sokongg .

btw , NICE ENTRY . SGT BRGUNE

Realname Hidden said...

alhamdulillah..bersyukur itu nikmat..
thanks jenguk blog hidden..:)

Zack Hazze said...

len kali nak lg sedap goreng cili kering + telur mata kerbau sorang sebijik...buh kicap...perghhh...!!! sedap...

Ejam said...

amboih, garangnye kejut kakak.. ehehe..

si kiut lavender said...

indahnya situasi tuh..mesty bahagia ja rasanya./..hehe...jrang makan dgn family sebab msing2 asyik sibuk jerk...:(

semutsengal said...

okla ada dari takda langsung,

cik ika said...

suke situasi yg sederhana je..

Ckin Kembaq said...

betul tu cik teddy..belajar bersyukur...ada yg lagi susah dari kita sebenarnya... +_+

p/s: teringat kat mereka yang menghadapi peperangan skang..entah makan, entah tidak........

TiraPengemis said...

mkn cmtu pon sedap....berselera jer sy mkn..hehe

xila riston said...

uihhh cm lama xupdate hehe

Detective Fiqa said...

makan aiskrrim ?? :D sedapnyerr. haha
hehe tapi betul cakap mak tu hihihih

Eein Azryn said...

setuju! besederhana tu amalan yang mulia. :)

♥e'in♥ said...

eh kadang2 sedap taw lau mkn ikan gorang cicah kicap berlada.. feveret tu! hehe

Alieza Dayasari said...

bila ckp pasal kesederhanaan..
liza pasti akan ingat kata2 TUN MAHATHIR... hidup ini semua perkara perlu sederhana... bersukan juga begiru, makanan kegemaran juga begitu, kalau tidak akan memudaratkan diri sendiri.

fathiahRAIHANA said...

makan macam tu pun kira alhamdulillah la, buleh makan jugak :>
kita skrg senang smpai mknan simple cmtu mkn kadang2 aje kan.

Allah, bsyukur betul T___T

Saddila said...

kan :)
bersederhana lebih baik <3