Feb 25, 2012

Bodoh Punya Mak !


Kedengaran enjin kereta dimatikan di halaman rumahku.Kelihatan seorang perempuan berusia bersusah payah menuruni tanah yang sedikit membukit tanpa dibantu oleh anaknya yang membututi di belakangnya. "Assalamualaikum! Assalamualaikum !" Si anak memberi salam .Aku membalas salamnya sambil membuka pintu rumah untuk mengintai.

"Ayah nak ada tak?Mak cik datang nak beli ubat ni..".Si tua bertanyakan aku.
"Er..maaf mak cik.Ayah dah keluar dengan mak tadi.Kakak saya ada.Sekejap ye saya panggilkan".

Kakak aku keluar sambil membawa bekas yang berisi pelbagai ubat.Ayah aku jual ubat herba.*hehe* Aku lihat dahi si tua sedikit berkerut memikirkan sesuatu.

"Mak cik nak ubat apa?"Tanya kakak aku.
"Hmm..mak cik lupa la suami mak cik nak ubat apa.Er,ayah nak ubat apa,nak?" Tanya si tua kepada anak lelakinya yang dari tadi memeluk tubuh buat muka tak tahu.
"Hmm..ubat darah tinggi kan?Yang kapsul warna merah kuning tu haa..ambik jela".

Setelah beberapa lama,si ibu masih belum membuat keputusan.Kartun Danny Phantom pun dah nak habis.Si anak mula tunjuk muka bosan.Akhirnya si anak menghentakkan tangannya ke lantai rumah aku tanda marahkan si ibu kerana terlalu lama untuk memilih ubat.Si ibu tunduk,malu agaknya akan perangai anaknya yang agak kurang ajar.

"Yang ni la mak!Betullah..Hish,bodoh betul ! Cepatlah sikit.." Si anak mendengus kebosanan.
"Mak cik ambik yang ini ye,nak".Kata si ibu pada kakakku.

Dari kejauhan,terlihat raut wajah kekesalan si ibu...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
::: Sanggup seorang anak melayan ibunya sebegitu rupa...
::: Masa kecik2,seorang ibu tak pernah lelah dan bosan melayan beribu kerenah kita.

::: Binatang pun pandai hormat dan sayang pada ibu mereka...

94 Pemisah Kata:

RAPI PTSS said...

tunggulah balasn bagi dirinya..hmm

eiqa azra said...

ish sampai hati cakap mak dier mcm tu.. :(

Akue Achik said...

anak dia lagi bodoh. BODOH punya ank!

H.J said...

sesuka hati panggil mak dia bodoh..jahat punya anak

hana said...

teruk punye perangai..
kasi hempuk len kali..
geram lah pulak..

CekbOlat-bOlat said...

kuanja betollah bdak tu.. yg emaknye turutt je kata anak.. hmm,

Feenas Sya said...

ayoi .!
nak nangess baca ..
;(

Kiera Zainal said...

Hmmm sesungguhnya zaman sekarang ni takde lagi perasaan hormat pada org tua. Lebih2 lagi ibu bapa kite. Perlu berubah! Tak patut budak tu.

Aqiim said...

kurang ajar punya anak!

Cikgu Ma said...

rindu plak kat mak...

-Incek Fik- said...

biadab giler mulut anak tu, elok kena nasihat tyme awal-awal kecik camni.. karang dah besar susah.. lagi menjadik-jadik ke'kurang-ajar'an dia..



agak-agak cam budak tu biadab lagi, kasi cabai mulut tu.. jangan dilempang pulak, karang berterabur gigi tu nanti~

Noraim said...

kurang ajar la punya anak. ckp mcm tu kak mak sendiri.

p/s: cmne nak buat blog melengkung? ade tutorial tak? hee.

KaK LimAh Si SupiR said...

bodoh punyer anak! eii kalo kaklimah jmpe laa ank dye tuuu, mau kaklimah sembur dye

Cik Chokie said...

Subhanallah :'( ape punya anak lah . tahu tahu dari kecik lagi rendam je dalam air je kalau tahu perangai si anak nih xpandai hormat ibu bi da besar . anak derhaka ! ish2 subhanallah .

teha said...

ade ke ptt die ckp cam2.. sayangi laa ibu kite mse dioerg ade lg skrg :)

Haruno Hana 하나 said...

ibu bapa kita mungkin akn pergi bila2 masa aje.. hargailah mereka yg x akan ada pengganti yg sama ^_^

cik ika said...

sampai hati ckp mak cm uh..

~~Ticer Wann~~ said...

sedap je mulut kata kat mak camtu...

Mizz ErMa said...

ish, xpatut betul panggil mak sendiri macam tuh..nih cite betul ke cik teddy?

zaty said...

WAAAAA sedih baca.anak durhaka tuu.ish3.. harap2 realiti tak adalah mcm ni. :(

Nizam Ijam said...

zalim kan anak sekarang :(

Ichsan Afriadi said...

Assalamualaiku sist :)
Itu makanya kenapa Rasulullah menyebut "Ibu" sebanyak 3 kali, karena Ibu adalah anugerah belas kasih yang dititipkan dari dan oleh Ilahi Rabbi.

kim heeruul said...

sometimes budak2 tak pernah ada rasa bersyukur.
tu la jika di manjakan sangat

aReLaN said...

kalau jumpa depan mata tu,memang dah kena lempang ngan saya rasanya anak tu.eeeiii

Anyyss Shuhaimi said...

ish..ini macam pun ada?
naudzubillah

EQieN said...

realiti dunia sekrang

cik kiwi's said...

teddy. lain kali tampar je muka anak dia tu!!!. hishhhh..gerammnya

Zakaria's daughter said...

err err.
apakah?
nape tak hentakkan kepala anak beliau dengan remote cik teddy?
demm.

biela bell said...

takde sivik punyer anak..semoga kita dijauhkan ye cik teddy~

Ayumi Comot said...

citer betul ke nih?ape la tutttt sgt anak tu..ya Allah....hisy, geram:(

Apple said...

Chis pny bdk! bdk ni dimanjakan sngt smp spoil da. tp rasanya blm terlambat lg kot. masih ada harapan selagi mencuba. budak tu masih dibawah jagaan..

Alifah Mu' Mirah said...

ohh . ksiannya c ibu :'(

Teenager Housemaid said...

rasa nak bagi penampar je kat anak makcik tu!
sakit hati ouh..ish!!!

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

nak nangis plak baca entry ni.. :)

dear yayah said...

x baiknye dia buat mak dia cmtuh.. berlagak sungguh.. mak ayah dh xde nanti br nak nanges2 ingat kat diorang

Lady Emilya said...

Ya Allah kenapa lah kurang ajar sgt, sekrg budak2 dh tk reti hormat org tua hmm :\

Rafflesia™ said...

uhhhh.. sedihnya hati mak die diperlakukan macam tu..T_____T

nak jaga mak baek2..!!=.=

anNaqia said...

kisah benar ke? alahai, naudzubillah!

chemay said...

sedih.
:(

hope 1 hari nanti Allah kasi blasan setimpal dengan apa yang dia cakap kat mak dia tuh.
:(

mirmashi said...

hmm . anak2 skrg mudah lupa jasa org tua . harap x tergolong lam golongan tue . masehh cik teddy ! hehe . jadi peringatan untuk diri sdirik . hehe

ZORA said...

anak yg derhaka.....

LAici KAng Ais said...

cik teddy sumbatkan je botol minyak dlm mulut die.kuang ajor.

Aine Ainun said...

Tanda akhir zaman kn cik teddy..

Prettywrite said...

nangis..:(
kesian anak dia tak tahu hormat mak dia..semoga Allah ampunkan dia n insafkan dia sebelum terlambat..

HeNRieTTa JoSe said...

truknye....sian mak dia....

acheeqa farhana said...

sungguh biadap sang anak..

huhu..

btw, suka sgt gmaba kucing tu..sweet..sdgkan binatang pon tau sayang emak kan? hmmm

Ejam said...

sedih. tapi masih keanak2kan. Masih boleh lagi dilentur, didik.. :)

::WafaIrdina:: said...

bodoh punye anak
2 je mampu dikatakan
emmm

M@W@R Q@SeH said...

moga kita jd ank yg disenangi bkn menyusahkan ibu ayh...

ChaCha said...

tungu bile dia ada anak plak...

EruzuLiyana said...

sbb tu org kata, sorang ibu ley jaga sepuluh anak tapi sepuluh anak belum tentu ley jaga seorang ibu..

Brown girl said...

teruk sungguh..

Spudin said...

sob..sob..sob ...
u touch my feeling even i've a stone heart, ngeng ~

Ezad Skytech said...

sanggup dia ckp kat mak dia mcm tu..huuuuh~

kiwi_sengal said...

kuang ajo tul..hui..rase nak hentak je pale budak tu

kiwi_sengal said...

kuang ajo tul..hui..rase nak hentak je pale budak tu

Hanim Irsyad said...

sampai hati :(
anak derhaka..

gunu kumar said...

A very well-written post. I read and liked the post and have also bookmarked you. All the best for future endeavors
IT Company India

✿ e e i y s s ✿ said...

huhu... sedihnyer baca ceta ni...

Shaznina Sofia said...

huumm sedihnyaa.. x sampai hati rasanay klo saya buat mcm nih kat mak saya.. :((

Miss Konspirasi said...

anak derhaka yg bodoh.. btulah bdk tu hasih nak kena penampaq skit kea

fathiahRAIHANA said...

menci ah orang kasar camtuh ;(
asal jahat sangat mulut diaaaa. kesian makcik tu.

moga kita dielakkan lah daripada melukakan hati mak ayah kita T__T

shahrazali said...

kurang ajeeerrrrr punya budak.....sampai hati dia ckp cmtu kat mak dia.....ini sudah lebih...

nape x amik gmbr budak tu??lepas tu post kt cni...

geram nih..

PotiaCasaDelarossa said...

hr ni ku menangis sebak giler² masa call my perent nak berlepas mengerjakan umrah...sblm ni x penah rasa mcmni...x penah ttgk my parent menangis sblm ni... hargailah.. ayah dan ibu anda selago hayat mereka di kandung badan...
:'(

PotiaCasaDelarossa said...

sedih x dpt hantar dorg kat airport...klu ada dgn diorg mesti lagi sebak kot... hm....

JR said...

Seorang ibu boleh menjaga sembilan anak, tapi sembilan anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu...

akuamir said...

umur anak dye tuh bape ye cik teddy??? kang bagitahu ku yeeee,,,,^^_

oh laptop tengah gune la nie,,hehe

yad'z said...

kohajja betei.. ><

faiz fakhirin said...

Manusia ni macam2...hmmm...

nuyui a.k.a miss YUI said...

tunggu blasan jela nanti.

MaYa MustWany said...

biadap betul! kurang ajo betul! ingat bagus lah tuh bentak2 mak mcm tuh! nape xsound je?eeee geram n benci betul! dak kecik or dah besar?

TiraPengemis said...

sedih la..huhu....sygi emak =(

Rizwana Rafik said...

inilah perangan remaja zaman sekarang :)

♥AieN ChoiN♥ said...

xdek otak agak nyer cakap ibu mcm tu..aduhai..ibu dan bape segalenyer, tiade mereka, tiadelah kiter..so, hargai..

C i k P i p i T e m b a m said...

kita sndiri tak smpai hati nk marah mak sndiri... ish, kalau org lain buat mcm tu kan. mmg dh kene pnamporr

Zack Hazze said...

salah mak jugak...len kali lempang jee anak tu...baru tau langit tinggi ke rendah...huhuhu...apa pa la anak ni...x baik pggil mak cm tu...

Detective Fiqa said...

kurang ajar betul punyer anak. tak sedar diri! huh!

Azlan Hasan said...

mungkin sebab dia budak lg jadi dia tak bleh pikir cara yang betul..hopefully semakin dia besar semakn dia sedar akan tanggungjawab pada ibu..hehe :)

Regards,
-Strider-

Eein Azryn said...

kang disumpah jadi batu baru tau. ><

mykhalis said...

nanti bila diri sendiri dah jadi mak bapak baru faham bila anak sendiri wat lagu ni

hanah said...

jahat gila anak tu..xpndai jg hati seorg ibula..

SYARIFF HAIKAL said...

tanggugjawab itu adakalnya gunung pun runtuh jika diturunkan padanya.

wan niahix said...

sampai hati budak tu ye....

x pegi skolah ke ape... ^_^

nway, salam dinda... lame dh x jnguk blog nie... ^_^

Ayie Abas said...

entry yg baik untuk buat kita berfikir dan menginsafi diri.

Patrick Star said...

sedihnya klo mak sndiri pun dia boleh pggil bodoh...

Jemput join...Jom Exchange Bloglist Dengan BLOG RILEK-RILEK
--> http://rilekrilek.blogspot.com/2012/02/jom-exchange-bloglist-dengan-blog-rilek.html

ghost writer said...

dia kira anak yang baik tu.. dia cuba ingatkan kat mak dia supaya lain kali kalau anak kurang ajar, kena ajar.

khairul said...

abg mtk maaf sbb lama x singgah .. busy skit sejak 2 menjak ni

Choki said...

Kalo dpt kat saya la..Haish..Kurg ajar btol..

Prettywrite said...

Cik teddy comei..yna tag kamu ya..

http://prettywrite.blogspot.com/2012/02/bayar-hutang-jawab-11-soal-11.html

hik3..sorii..

Juliet_iRa~" said...

jauhkan la dr kita menjadi spt anak begitu...

Cik Puan Muda Umi said...

kurang ajar lah budak tuh..haish,sian mak dia...:(

Mr.Dead Memories said...

mintak kne hempuk dgn rim lori kpla anaknye tu..buang tebiat..=,=

Picoz Shupalula. said...

macam harom!

Saddila said...

astaghfirullahalazim.

haishhh kasarnya -__-'