Apr 2, 2011

Buruj Yang Dicipta Allah


Siapa suka tengok bintang2 di angkasa?
mesti ramai yang suka kan? Bila malam-malam,cik suka duduk luar rumah..tengok bintang2 yang cantik2 dan menarik..berkelip-kelip..Ya Allah,indahnya dunia ciptaanMu..
kalau boleh rasa nak sentuh bintang2 tu semua..kadang2 boleh nampak buruj,macam-macam bentuk ada..sampai boleh senyum sorang-sorang.Kali ini,cik nak kongsikan nama-nama buruj yang ada..mengikut kumpulan tau!
Terdapat 88 buruj yang telah diklasifikasikan oleh Kesatuan Astronomi Antarabangsa (IAU).
Kumpulan Buruj mengikut Keluarga:



Ursa Major - 10 ahli
Ursa Major, Ursa Minor, Draco, Canes Venatici, Boötes, Coma Berenices, Corona Borealis, Camelopardalis, Lynx, Leo Minor
Zodiak - 12 ahli

Leo, Virgo, Libra, Scorpius, Sagittarius, Capricornus, Aquarius,Pisces, Aries, Taurus, Gemini, Cancer
Perseus - 9 ahli

Cassiopeia, Cepheus, Andromeda, Perseus, Pegasus, Cetus, Auriga,Lacerta, Triangulum
Hercules - 19 ahli
Hercules, Sagitta, Aquila, Lyra, Cygnus, Vulpecula, Hydra, Sextans,Crater, Corvus, Ophiuchus, Serpens, Scutum, Centaurus, Lupus,Corona Australis, Ara, Triangulum Australe, Crux
Orion - 5 ahli
Orion, Canis Major, Canis Minor, Monoceros, Lepus
Heavenly Waters - 9 ahli
Delphinus, Equuleus, Eridanus, Piscis Austrinus, Carina, Puppis, Vela,Pyxis, Columba
Johann Bayer - 11 ahli
Hydrus, Dorado, Volans, Apus, Pavo, Grus, Phoenix, Tucana, Indus,Chamaeleon, Musca
LaCaille - 13 ahli
Norma, Circinus, Telescopium, Microscopium, Sculptor, Fornax,Caelum, Horologium, Octans, Mensa, Reticulum, Pictor, Antlia.


ok,sekarang dah tau kan?banyak betul nama-nama buruj ni kan?selama yang cik paling ingat ialah buruj pari,scorpion dan lain-lain la..tapi tak tahu la pulak ada banyak lagi nama lain..
sekian,moga beroleh pengetahuan!InsyaAllah^_^

5 Pemisah Kata:

IFA Athirah said...

info yg sgt mmbntu.time kasih :) http://www.geekintherainbow.blogspot.com/

mykhalis said...

teringat masa kecik dulu tengok buruj ngan mak..dah besar ni dah tak dah..hehe

Ada apa dengan DARA

Cik Teddy said...

@khalis tgok buruj ngn istri n anak plak..huhu
@ifa same2..i'm going to your site

MiSzy DiaN said...

byk nya jenis buruj..
dlu slalu cari buruj ikut horoskop msg2.. hehehe tp tak taw pn mcm na bntuknya.. hehehe

Cik Teddy said...

ouh..laen kali cik akan perkenal bentuk2 buruj pulak yerk,cik dian yg comel..!