Sep 22, 2011

Ketahuilah Duhai Manusia~



Berfirman Allah SWT yang bermaksud:
"Wahai anak Adam....

Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap kematian tetapi masih bergembira..
Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap hari perhitungan tetapi dia masih mengumpulkan harta.
Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap kubur tetapi masih tertawa.
Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap kehidupan di akhirat tetapi dia masih beristirehat.
Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap dunia dan kemusnahannya tetapi dia masih tenang dengannya.
Aku hairan keapada mereka yang alim pada lidahnya tetapi jahil pada hatinya.
Aku hairan kepada mereka yang sibuk bersuci dengan air tetapi hatinya tidak suci.
Aku hairan kepada mereka yang sibuk dengan keaiban orang lain tetapi dia lupa terhadap dirinya sendiri.
Aku hairan kepada mereka yang mengetahui bahawa sesungguhnya Allah itu mengawasinya tetapi dia masih boleh melakukan maksiat atau mereka yang mengetahui sesungguhnya dia akan mati berseorangan, akan memasuki kubur berseorangan dan akan dihitung berseorangan tetapi masih jinak dengan manusia.

Ketahuilah, tiada tuhan yang sebenarnya melainkan Aku dan sesungguhnya Muhammad itu adalah hamba dan utusanKu.”

PETIKAN HADIS QUDSI, Kitab Imam al-Ghazali: al-Mawa’iz Fil Ahadis al-Qudsiah

9 Pemisah Kata:

hakamah hamyadi said...

nice insfo...bagus kita sesama ISLAM saling ingat-mengingati

Kakzakie Purvit said...

Jadikan ia sebagai pedoman selagi kita masih diberi peluang olehNya utk hidup di atas bumi ini...

CikTeddyCorner said...

hakamah: trime kaseh^^

kakzakie: insyAllah^^

Pendamba Mawar said...

peringatan terbaik..mekasih cik kasih

Unknown said...

thank atas peringatan ni..:)

CikTeddyCorner said...

@Pendamba Mawar same2 encik pendamba^^

CikTeddyCorner said...

@Bro ahmad same2 bro..ingtkan sy juge~

Zehan Ilyana said...

T.T
moga Allah memberi hidayah untuk kita semua...
thanks for the reminding cik kasih alia..
ops...
cik kasih..;)

Ibnushukran said...

alhamdulillah cik, sama2 kita muhasabah diri, iman kita sering turun dan naik, takut kita mati time kita kufur, nauzubillah.. moga dijauhi dan sentiasa dibeku taqwa kita hanya pada Allah swt..