Apr 24, 2011

think it yourself -_-


MENCARI dan memiliki harta kekayaan diizinkan agama kerana Allah Maha Berkuasa menjadikan dunia dan segala isinya dalam keadaan sedia diterokai serta dimiliki oleh manusia. 
Allah Maha Kaya mencipta dan memiliki secara mutlak semua ini tidak sama sekali berhajat kepada segala khazanah yang dijadikan-Nya. Sebaliknya, manusia yang lebih berhajat kepada Allah dan segala khazanah di atas dunia ini.

Firman Allah yang bermaksud: “Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan cari apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah serta ingatkan akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya di dunia dan di akhirat.” (Surah al-Jumuah, ayat 10)
Walaupun Islam menggalakkan kita berusaha mencari harta kekayaan, kita diingatkan supaya melakukan usaha yang halal dan dibenarkan syariat. Islam melarang sama sekali kita mencari harta kekayaan dengan jalan yang salah seperti terbabit perbuatan menipu, mencuri, merompak, merasuah atau salah guna kuasa. 
Allah berfirman yang bermaksud: “Dan jangan kamu makan harta orang lain di antara kamu dengan jalan yang salah dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).” (Surah al-Baqarah, ayat 188) 
Mengurus dan mentadbir harta secara betul dan menepati kehendak syariat satu tanggungjawab besar. Sesungguhnya kurniaan harta kekayaan suatu anugerah dan nikmat tetapi ia juga sebahagian daripada ujian Allah. 
Mereka yang miskin dan melarat akan diuji dengan kemiskinan manakala yang kaya pula akan diuji dengan kekayaan. Oleh itu, kurniaan harta kekayaan kepada kita bukan semata-mata hasil apa yang kita usahakan bahkan ia juga ujian terhadap diri kita. 
Namun persoalan besar timbul di sini ialah, bagaimanakah kurniaan harta kekayaan ini dikatakan sebagai ujian Allah? 
Firman Allah yang bermaksud: “Maka alangkah eloknya kalau mereka berdoa kepada Kami dengan merendahkan diri ketika mereka ditimpa azab Kami? Tetapi hati mereka keras dan syaitan pula memperelokkan pada (pandangan) mereka apa yang mereka sudah lakukan. Kemudian apabila mereka melupakan apa yang sudah diingatkan dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu segala kemewahan, sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang sudah diberikan, Kami seksa mereka secara mengejut, maka ketika itu mereka berputus asa.” (Surah al-An’am, ayat 43-44) 
Perlu difahami, kesenangan dan kekayaan bagi orang yang kufur dan berbuat derhaka kepada Allah bukan kesenangan hakiki, sebaliknya umpan daripada Allah untuk mengangkat suatu kaum kepada darjat yang tinggi. 
Jika mereka kufur, akhirnya mereka dibinasakan Allah dengan azabnya yang datang secara tiba-tiba. Manusia paling baik ialah mereka yang sentiasa mensyukuri nikmat harta dengan cara menggunakan harta secara bijaksana bagi tujuan kebaikan untuk kehidupan diri, keluarga dengan bersedekah atau mengeluarkan zakat.

1 Pemisah Kata:

mykhalis said...

susah senang adalah ujian..tapi miskin hampir dengan kufur.. Khalis sendiri merasakan di zaman ini perlumbaan mengumpul duit dan membelanjakand uuit sangat terbuka..setiap masa ada sahaja sebab untuk duit keluar mengalir..semoga rezeki yg kita dapat berkat.. dan halal