Jun 28, 2011

Apa Khabar Iman Anda?

Assalamualaikum^_^
apa khabar iman kalian hari ini? bagaimana kehidupan kalian setakat ini sebagai hamba kepada Ilahi?
sudah memenuhi tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi?
ATAU
masih sibuk dengan soal cinta yang tak pernah sudah? cinta antara manusia yang tak pernah mengundang puas tetapi tiap kali mengundang rasa kecewa dan sengsara.namun,sudahkah kita menyerahkan cinta kita kepada Ilahi? sudahkah kita buktikan cinta kita pada Ilahi? di mana bukti cinta kita padaNya? adakah dengan membuang masa mendengar lagu tak berfaedah?adakah dengan melengahkan seruan solat yang sudah menyeru kita? adakah dengan berkira-kira berapa bilangan muka surat Al-Quran yang mahu di baca?
di mana buktinya?bangunkah kita menghadapnya untuk berduaan denganNya? di mana bukti cinta kita padaNya?
 mana?mana?mana?
kita hidup ibarat Dia tidak pernah peduli akan kita..kita hidup ibarat Dia tidak memerhatikan kita..kita hidup berbuat apa yang kita suka buat apa yang kita lihat..
'comelnya Lee Min Ho!'
'cantik giler handbag nih!mahal sangat la!'
'pergh, eye liner idaman hati!'
'aku hidup takde boyfriend lg huwwaaaaaa'
'borink la belajar aku nak jadi model!'
'haih, masalah, masalah, boleh tak kalo takde masalah kejap???!!!'
begitulah rutin harian hidup insan bernama manusia..sering mempersoalkan tentang dunia..tak pernah sudah, tak pernah habis tak pernah puas tetapi jarang sangat kita persoalkan dalam diri kita begini-->
'eayh, semalam aku tak solat dengan khusyuk pon'
' eayh semalam aku baca Quran pun boleh terbayang cerita cinta yg best tuh'
'eay, semalan aku solat lambat la, all takpela, janji solat,'
'semalam aku pakai tudung tak tutup dada la, malu nya'
'gambar profile aku gambar muke aku, cantiknya!'

inikah bukti cinta kita padaNya? inikah yang dikatakan hidup dan bernafas dalam jiwa hamba? inikah yang dikatakan mencintai Allah Yang Esa? inikah yang dikatakan usaha yang akan mampu membuat kita menggapai syurgaNya? jika saat ini saat terakhir kita masa kini..adakah kita telah puas hidup sebagai hamba Ilahi? dah berpuas hati dengan amalan kita kepada Ilahi?
ATAU
masih dikuasai rasa riak ujub dan takbur dalam diri?sudah cukupkah amalan kita yang dihiasi keikhlasan kerana Ilahi? sudah cukupkah? bagaimanakah kualiti amalan kita ?sudah cukupkah untuk dipersembahkan kepada Ilahi?sudah cukupkah? mari kita muhasabah diri kita kembali..
~adakah selama ini kita sudah benar-benar bernafas dalam jiwa hamba kepada Allah~
sekian

10 Pemisah Kata:

Pojiekyra said...

sbb tue la dpanggil mnusia :))

Noxkidz said...

betol3

Ibnushukran said...

thanks cik. baca ni dapat muhasabah diri skjap.. kita kdng2 lupa2, kne peringat skit.. :)

mykhalis said...

sedang memenuhi fitrah diri..

NuSaNa NoSa 91 said...

manusia lebih sibuk ngan hal duniawi.. tp still nk mcm2 dr Dia.. huhuu~ T_T

Cik Teddy said...

pojiekyra--> mnusia patut berubah dr skrg..

Cik Teddy said...

noxkidz: yeah,thanks^_^

Cik Teddy said...

ibnushukran: same2 ibnu..sling mmperingatkan^_^

Cik Teddy said...

pakcik khalis: cik pun sdg berusaha ke arah itu

Cik Teddy said...

keen; mnusai..mnusia~