Jan 2, 2012

Gantikan Bahan Beracun Tu Der..!

Assalamualaikum!
Entri ini adalah sambungan entri ini.Jadi,bagi sesiapa yang tak tahu aku melalut pasai apa di entri ini,silalah jenguk sebentar di entri INI.Ok,end of mukadimah ^_^ Klik sini jap <<

Pewangi
Letak gabungan bunga cengkih,daun thyme(tak kenal,google ok),ginseng @ daun rosemary.Masukkan pewangi dari lavender kering @ minyak lavender.Gantungkan dalam almari pakaian @ suka hati la nak letak kat mana2 pun.Letakkan beberapa helai daun pudina kering dalam almari @ taburkan di antara pakaian.

Baja Tanaman
Korang suka makan daging,ikan,ayam dan lain2.Sebelum korang masak,mesti ada air basuhan semua tu kan?Ha bagus!Guna air basuhan bahan basah tadi untuk siram tanaman kat rumah tu ye!Jimat kan?^_^

Penghalau Serangga
Campurkan bahan penghalau serangga bersama gula/serbuk dan letakkan di bahagian selamat dan sering dihinggapi oleh serangga.Er..aku belum buat eksperimen untuk ni.hehe

Penyegar Udara
Buat sendiri la.Boleh guna bunga,herba,minyak wangi @ minyak essential.Caranya,korang boleh celupkan wangian ke dalam kapas dan sebarkan kapas tu di setiap penjuru rumah.Yummy! Serbuk penaik pun boleh digunakan untuk kurangkan bau terutamanya di tempat yang lembap.

Pembersih
Sebenarnya memang susah nak cari pengganti untuk sabun pembersih pakaian tapi kita boleh memanfaatkan bebola pembersih yang berfungsi untuk membersihkan cucian tanpa menggunakan pembersih.Er..aku pun tak tahu.^_^

Pembersih Lantai
Ha..yang ini senang.Gantikan dengan satu cawan cuka yang dicampurkan dengan satu baldi air.Cuka kan bersifat asid so,boleh la nak hakis kotoran kat lantai tu..

Pembersih Perabot
Oleskan pembersih perabot kayu dengan menggunakan minyak zaitun,minyak badam @ minyak walnut.Cara lain,campurkan setengah cawan cuka @ jus lemon.bilas dengan kain yang lembut dan bersihkanlah perabot yang kotor tu.

Jadi,renung-renungkan dan selamat beramal!
Sumber dari yang bernama.
Adios~
eh jap,jom makan sama2 Cik Teddy <<

17 Pemisah Kata:

ZYASH said...

Wah...bagus semua ne...Cara semula jadi. Tiada bahan tercemar.. btw.. meh la join ne..
http://zyash-nuffnang.blogspot.com/2012/01/zyash-1st-giveaway.html

CekbOlat-bOlat said...

siyesly.. mmg xley lri dri bahan kimia.. hurghh.. eh yg kapas ngn srbuk penaik tu buley pkai eh? wahh nk try

zaty said...

haa..byknya tips.boleh try kalau rajin.ehehe ;)

♥Lady Ainaa♥ said...

wahhhh...good petua!!!minx izin nk print this...hehehehe... mekasih sharekan...

Gimi said...

bagus2...boleh try nanti

fiQ'Ra said...

boleh cuba ni :D

Nys Zairee said...

owh.. begitu..
kalo perfume?
mandi bunge?

Semut Senyum said...

waaa.... selamat alam kita... boleh cuba ni.. nice info

Teenager Housemaid said...

cik, kalau sabun mandi tu merbahaya tak?
just wondering...-_-'
kalau sabun mandi pun merbahaya nak pakai apa eh..

Original CikTeddy said...

@Teenager Housemaid insyaAllah tak..^_^

Original CikTeddy said...

@Nys Zairee ok je kot..perfume baek gunakan yg bebas alkohol..kan bnyk skrg ^^

Original CikTeddy said...

@♥Lady Ainaa♥ alright sweetie ^^

Original CikTeddy said...

@CekbOlat-bOlat a'ah..bkn boleh buat msak je..huhu

Juliet_iRa~" said...

wahh hee...ada bhn gantian la kan..heee ;p..

thank u cik!

nape xsuka tart?;p

Juliet_iRa~" said...

wahh hee...ada bhn gantian la kan..heee ;p..

thank u cik!

nape xsuka tart?;p

eva said...

wah!! sgt berinformasi.. nk cuba cuka utk lantai.. hehe

J.Syazwana said...

saya suke bunge segar.
harummmmmm
suke suke.
tibe.
hehehe