Jan 29, 2012

Teriakan Anak Dunia

Kenapa dunia ini sungguh kotor?
Tak sanggup ku tahan hembusan busuk
dari mulutmu yang menipu..
Belitan lidahmu yang memutar belit kebenaran..
Tak mahu ku telan faktamu yang ternyata auta..

BUSUK!
Dunia yang ku sayang dicemari..
Dek pemikiran mereka yang aku turuti secara tak rela!

Dunia oh dunia!
Bilakah debu-debu dan lumut-lumut hitam
memekat ini bisa dihakis?
Duniaku dulu indah dihiasi senyuman harmoni..
Senyuman bahagia nan sentosa..
Kini tercalar dek hayunan kuku besi mereka..
Aku tak perlukan mereka itu!

Bilakah pergolakan ini akan berakhir?
Aku tak butuh konspirasi hanyir ini!
Aku tak menuduh membabi buta!
Telingaku belum pekak tak juga tuli
Mataku belum buta tak juga kabur.

Aku melihat semuanya
Ya,aku bukan Yang Maha Melihat..
Namun hatiku masih celik!
Masih bisa menentukan yang hak dan batil..
Ya,jari jemariku gagah memilih tapi..
Jika dibandingkan dengan pengaruh dan kuasa mereka?
Aku ibarat sebutir pasir yang sering dipijak-pijak!
Diusung ke sana ke mari dek modenisasi.
Teguh tersemat dalam binaan pencakar langit.

Namun..bukan itu yang aku inginkan!
Dengarlah teriakan ragaku yang memberontak..
Ku mahu duniaku yang dulu...

Dunia yang aman terperisai dengan kejituan iman.
Yang teguh dek tangan dan kakinya yang bersatu.
Yang nyaman kerna keindahan aslinya..
Yang damai kerna sifat belas dan rasa sayang serta kasihnya..
Yang harum tanpa aliran sel-sel dalaman yang tidak seharusnya termengalir sia-sia..

Kembalikan duniaku yang dulu..
Hatiku berharap ~

Yang dipagut resah,
Cik Teddy

38 Pemisah Kata:

Aida Omar said...

betul segala2nya kotor.. nak senang kena main kotor, nak berjaya kena main kotor.. susah nak tgk orang yang jujur zaman sekarang nie..

Paris Lipton said...

oh hati si teddy jgn kau berpaling dari kepercayaanNya dan tetaplah beriman padanyaNya :) heeee

::WafaIrdina:: said...

dunia yang dicemari dgn hati2 yg busuk!!
jiwa2 yang kotor!!

mudah2an hati2 kita sentiasa dipimpin ke arah yg benar..
inshaAllah
:D

RAPI PTSS said...

luahan..luahan..

Azlan Hasan said...

alangkah indahnya kalau ade semburan2 yang dapat mengilangkan bau busuk tu..hehehe

Regards,
-Strider-

Cikgu Ma said...

dunia makin suram...

Cik Sweet Pea said...

Dunia akhir zaman...huhu..pasrah...

Semut Senyum said...

touching!

suka dengan entry ni...

keep writing...

moga para pembaca n followers yang tersentuh brubahlah, kalau tidak kita, mungkin masih ramai yang tidak sedar...

Ckin Kembaq said...

dunia ini dicemari oleh penghuninya sendiri.... =___=

aReLaN said...

dunia skang memang penuh pancaroba,penuh dugaan kan.sume terpulang pada kita dalam memilih jalan hidup yang terbaik dan tak lalai dengan tipu daya dunia....

C i k P i p i T e m b a m said...

dunia dh byk berubah.. manusia pon smaa. huh..

Miss Purple Ungu said...

betul tu, dunia ni makin kotor
cik teddy ni mmg berbakat la tulis puisi :)

eva said...

huhuhu..kesian nya bumi sudah tua.. menangis dgn sedih.. byk manusia mengabaikan bumi yg sudah tua..

nadia eshak said...

singgah bc antri n follow . visit mine also :)

Ahmad Sabree said...

wah! berfalsafah...
berpuitis cik teddy kite....

Mizz ErMa said...

yg dipagut resah yg paling x tahan tu..hik3, nih karya cik teddy ke? not bad! =D

EruzuLiyana said...

teruskan berharap dan kami akan kembalikan dunia awak yg dulu. hewhewhew

agak masalah said...

dunia yang busuk dan kotor. kecuali busuk org la

sabree hussin said...

ada masanya kita hanya mampu melihat

Teenager Housemaid said...

sometimes, i really sick with this dunia..huhu

yad'z said...

dunia ini semakin tua..... adat orang tua akan sakit bila tiba waktunya.. kene lah kita pelihara jangan biarkan bumi mati.....

L said...

like sajak nih..=) hurmmm,, dunia skrg mcm tu la

jom hayati sebentar..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/amanahnyer-sahabat-rasulullah.html

suzie rahman said...

pakai lah mask ke mana2 shj... dunia akan kotor klu tabiat manusia tidak diubagh,nice entry dear.

chinta qiela said...

harap jadi kenyataan (:

Mohamad Azizi Md Said said...

maklumlah .. dunia dah akhir zaman .. semua sibuk kejar kepentingan diri sendiri dan aniaya yang tertinggal di belakang.

anyway, nice la sastera cik .. grr grr grr dan grr .. hehe ^^Y

kim heeruul said...

Dunia dunia
kau hanya sementara.
pada masa yang sama
orang ambil kesempatan terhadap kau dunia..

CekbOlat-bOlat said...

T__T kejamnya duniaa.. hukkk

eLLa n aLia said...

amboi... dunia2x..

Woofer Storm said...

dunia busuk disebabkan perangai manusia yang tak sudah2 mmbuat angkara..

senyum selagi terdaya ye cik..ermm

Aqiim said...

ok secara jujurnya, saya masih tercari2 apa maksud puisi nie.. -,-


sila datang ke blog saya dan terangkan apa maksud puisi ni.. :P

soooooour said...

Batman...tlg la selamatkan dunia ni...

ILA HonEyBuNNy said...

kasihan dunia...

jom la kita bersihkan dunia walaupn sedikit...;)

emy zulaiha said...

wahhh @_@ impress lah dgn penulisan cik teddy. keep writing oke dear. :)

Ros said...

Salam ziarah....

Aiman Isa said...

nicely wrote!!

EZAD AMIR said...

arghhh tertanya2 knp kita yg tpilih lahir ke dunia??

cewahh tedy puitis sungguh..

Syarafi[skyforce331] said...

memang puitis....wau..wau..wau...hehe...busuk memang busuk segal-galanya busuk.. :D

teha said...

wah , pandai cik teddy berpuitis.. btw , betol laa kan . kesian kt dunia.. terpaksa tanggung segala kekotoran yg manusia buat