Jan 13, 2012

Lidahnya Membawa Tuah Kepada Si Albino

Assalamualaikum~

Leman seorang pemuda yang dilahirkan sebagai bayi albino dan hidup sebatang kara setelah kematian ibu bapanya tapi dia tidak pernah merungut tentang itu.Baginya,semua itu adalah kehendak yang Maha Pencipta.Leman bekerja sebagai kerani di salah sebuah syarikat ternama namun dia sering dibuli oleh bos dan teman sekerjanya.Layanan yang diterima tak ubah seperti orang gaji.Herdikan dan cacian umpama melodi hariannya yang tak jemu-jemu berkumandang.

Botak: Woi,Leman!Bos panggil masuk pejabat.
Leman: Ada ape ye?Kenapa saya dipanggil?
Botak: Pergi jelah,bodoh! Hish,bengap betul budak albino ni..

Diketuk lembut pintu pejabat Encik Adudu.

En Adudu: Masuk.Ha Leman,tolong buatkan saya air kopi satu.
Leman: Er..baiklah tuan. (kopi yang diminta siap dibancuh)
En Adudu: Kopi ke arang awak bagi saya minum ni? Pahit!! puih! Bodoh punya pekerja.Aku upah kau suruh buat kerja elok-elok.Dasar bengap! Albino pulak tu.Aku ambik kau kerja pun sebab aku kesian,kalau tak..
Leman: Saya tahu salah saya,tuan.Saya mintak maaf..saya..

Belum sempat Leman meneruskan kata-katanya,air kopi yang dibancuh ikhlas tadi disimbah tepat ke muka Leman.Habis basah bajunya yang sedia lusuh itu.Pedih kulitnya kerana panas air kopi tersebut.Menitis air matanya diperlakukan begitu..

En Adudu: Dah!Mulai hari ini awak dipecat.Saya tak mahu tengok muka awak lagi.Dasar tolol! Suruh buat kerja sikit pun tak boleh.Mak bapak kau bagi makan tahi ke masa kecik hah?
Leman: Terima kasih,tuan..Saya hargai jasa tuan selama ini..

Leman melangkah pergi dalam kesedihan.Apalah nasibnya selepas ini.Dia hanya berserah kepadaNya.

Leman: Ya Allah,kenapa aku dicaci sebegitu rupa?Salahkah aku jika aku seorang albino.Ya Tuhan,kejamnya mereka padaku padahal aku tidak pernah menyakiti mereka.Mengapa mereka melayan aku sebegini rupa?Hina sangatkah hamba,ya Allah..?Ya Allah yang Maha Mendengar,dengarlah rayuan hambaMu ini..Tunjukkanlah kebesaranMu kepada mereka!

Keesokkan harinya Leman dikejutkan oleh deringan telefon dari Botak mengatakan Encik Adudu tenat di hospital akibat serangan angin ahmar dan ingin bertemu dengan Leman.Sampai saja di hospital,Leman bergegas menuju ke arah Encik Adudu yang terlantar sakit.Mulutnya senget,sebelah matanya tidak dapat dicelik.

En Adudu: Le..leman..sa..sa...say..saya.. ma..mahu..aw..awa..awak.
Leman: Mengucap,tuan.Biar saya ajarkan.
En Adudu: Ta..ta..tak..sya..syarika..syarikat.. aw..awak..pu..pu..punya..

Encik Adudu menghembuskan nafas yang terakhir.Peguam Encik Adudu sempat menangkap apa yang diucapkan Encik Adudu.Begitu juga isteri Encik Adudu.Leman menitiskan air matanya.Terasa baru semalam Encik Adudu mengherdik dan menghinanya.

Peguam: Syarikat Adudu Holdings kini milik awak.Saya percaya Encik Adudu mahu awak menguruskannya.
Leman: Ta..tapi..saya..
Isteri En Adudu: Kami takde anak.Awak ambil alihlah syarikat itu.Saya percaya,suami saya berkehendak sebegitu.Saya akan bantu awak sebagai penasihat.
Peguam: Betul tu.Saya sempat berborak semalam dengan Allahyarham.Katanya menyesal dengan layanannya terhadap awak selama ni padahal awak pekerja yang baik dan jujur.

Dalam hati,Leman bersyukur.Tak disangka nikmat yang dikurniakan Allah lebih besar daripada penderitaan yang dihadapi selama ini.Alhamdulillah~

Sekian.klik SINI plak..Terima kasih sudi membaca ^_^
p/s: Kalau aku hantar esei ni kat cikgu,agak2 cikgu bagi gred ape ek?hehe Walaupun cerita ini rekaan,harap takde la yang bersikap macam Encik Adudu tu ye :)

67 Pemisah Kata:

Papa Mifz said...

murah rezeki Leman walaupun diperlaku sebegitu rupa..

Pendamba Mawar said...

pengajaran..:) nice

teha said...

kesiann leman

Qil_H0shi said...

sedih!siyez.,hrp2 xade lah yg mcm nie.,
kalau hntr esei nie.,rase2 boleh A+ coz bile bace terase mcm crite betol :)

amier_fekhry said...

dapat A+ Sbb bc sy bc sampai hbs. good job.

tiaLAURENN said...

adudu . haha . ni mesti pengaruh boboi boy . hahahha

naiemah_ramli said...

sedih la cik teddy crita ni..mcm real lak.. =) msti ckgu bg A+++ la..kahkah

apix said...

best citer nih .. touching! ,,

wan niahix said...

tacing2... hehe... ^_^

Aishah Jahirah said...

org berniat baik....balasan pn baik..hantarlah baru taw cikgu bg gred brpa...;p

Teenager Housemaid said...

dapat A...hehehe...
Allah tu maha adil, and kita taktau apa yang telah Allah tetapkan untuk kita selepas dugaan..:)

KizZ said...

Kisah yang menarik ni..boleh dijadikan pengajaran buat kita semua...

FAIZ FAKHIRIN said...

itulah perjalanan hidup...smpai masa noktah, kena keluar dari cerita kehidupan...masuk cerita barzakh...hehehe

CintaKhadijah said...

buat cikgu tacink,cikgu khadijah bagi A+++..

^^p

Cik Etel said...

Sedih :(..
tpi kelakar bila baca
"bengap tol albino ni"
hehehehhe

eva said...

touching lah dear! tambah lagi dgn lagu sedih.. boleh buat drama ;) berbakat ;)

aReLaN said...

ni kalau cikgu baca mesti nangis la.pastu konfem2 dia bagi A++.hohoh

CCICute Design said...

kesiannyer.... huhuu...

TeacherNurul said...

mesti dapat A+++ punya! ehhe :D

Suraya Aris said...

Encik Adudu sangat jahat! tak suka. pandai awak karang cerita :)

aRa ❤ aFiq™ said...

ni yg terbaik.. ckgu kasi gred pling tggi.. siap bg bintang ag.. hehe

Onitsuka_hana said...

albino tu apa

yad'z said...

hadiah terbaik bagi orang2 yang sabar.. =)

onitsuka hana albino 2 ade masalah kulit ... muka n rambut jadi putih

Miss Nadya said...

setahu nad albino tu arnab garang kn?

p/s :: jom join lh syg..:)
xde tarikh tutup ag..:)

BlogS of Hariyanto said...

nice share post :-)
dalam setiap kesulitan selalu ada kemudahan, dalam setiap duka senantiasa akan ada kebahagiaan...demikianlah yang ALLAH janjikan bagi hamba-NYA yang selalu beribadah takwa hanya kepada ALLAH SANG KHALIQ

khairul said...

leman ni anak kak limah ker siti ? hehe

agak masalah said...

buat baik, dapat lah yang baik. memang cerita pengajaran ni

sy segan nak komen sebab jd silent reader je.. eh terkomen pulak

kim heeruul said...

secacat mana pon hamba allah itu,ia juga ciptaan allah..Tak baik memperlekehkannya.

Anak Wak Mail said...

untungnya Leman,,terus dapat syarikat tu!haha..

pengajaran yang berguna untuk kita semua renungkan bersama..;)

~SaL IjOu~ said...

Allah ada ganjaran x terhingga buat hambaNya yg tabah & sabar~ =)

Cik Ungu Kamila said...

hukum karma.buat baik dibalas baik w/pun byk dugaan perlu ditempuhi sblm kita benar2 dpt merasainya :)

Woofer Storm said...

rasa nak ngis je..

#kalau sy jadi cikgu,sy nak bagi kamu present,.,suka3.. slmt mlm^^

#thank bagi komen positif walaupun entry sy banyak negatif..

amir aizat said...

nice entry :)

r-5 said...

itulah nikmat pabila teguh bersabar.. :)

EZAD AMIR said...

Uiii...bez nya kalo jd cm leman..untung2 dpt syarikat..

soooooour said...

amboi..murah rezeki btol....

ZORA said...

jadikan ia satu pengajaran..:P

Nisa Greennnpanda said...

crite yg touching, huhu~...
kalo sy cikgu...sy bg A, hehe..

aih.. sy mmg fail bab mnulis esei BM nie..

akuamir said...

best.. buat sendiri ke citeh nie?? waoo;O

Areef Ibn Naim said...

salam,

bagus :)

milo said...

wahh nice stody...untungnye leman tu...rezeki pemberian Allah lebih daripda hinaan dan cacian yg dilemparkan..tapi ade je rasanya manusia mcm En.Adudu tu..huhu...

Muttallif said...

Nice things always Go around.

Nerdy Zuera said...

Pengajaran yang baik :)

avantgarde14 said...

best laaa.... :)

Mohamad Azizi Md Said said...

alhamdulillah, untung leman :D doanya termakbul.. sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang sabar :)

KaK LimAh Si SupiR said...

rezeki org yg sabar :)

Alieza Dayasari said...

sambil baca entri sambil layan muzik di sini. iringan muzik belakang tu sedap..
tu genre lagu apa tu cik teddy.....

FarHANa aZwA said...

sedih..

Original CikTeddy said...

@Onitsuka_hana albino tu sjenis simptom(er xtau nk pnggl ape) tp x bahaye pon..cume kulit n rambut die putih ..

Original CikTeddy said...

@khairul xla...leman aje.haha

hafiz hafizol said...

cikgu bagi FAIL.. okbyeeeeee

Original CikTeddy said...

@akuamir ye =)

Original CikTeddy said...

@Areef Ibn Naim wassalam..nice comment =)

Original CikTeddy said...

@hafiz hafizol baik cg =(

ciK LyndaWawa said...

yeay..akhirnya leman dapat keja...weee.=]

Onitsuka_hana said...

owh.. baru tau..tq. dpat maklumat baru.:) hana ingat sejenis keturunan ala2 afro cm2 la.huhu pas baca entry tu sampai habis. cm pelik je,tu yang tanya :)

Selendang Merah said...

byk pengajaran yg boleh diambil..nice

Cik tikah said...

mcm sedih pun ada cite ni teddy

cik Kartun said...

sedih lak hai bace nie.. :(

CekbOlat-bOlat said...

soh si akak juliet Ira tandakan =)

btw.. ko mmg brbakat derr..

Ayie Abas said...

org albino tak boleh terdedah pd chy matahari kan?

missSenget said...

tapi kenapa bos die tetiba berubah..??

Original CikTeddy said...

@missSenget balasan sbb mulut die lncang sngt..ekeke

Original CikTeddy said...

@Ayie Abas mybe..hehe

Ckin Kembaq said...

tak smpat nak sampai klimaks..hehe dah dapat berita baik..btw, tahniah cik teddy..pasni buat lagi tau...hehe ^_^

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

nape nama dia encik adudu?


cerita dh ok tp penamatnya mcm terlalu mudah..insaf bila nk mati..

Juliet_iRa~" said...

hee..A++..;p

sedih +menusuk kalbu..ngee

jgn pndg rendah pd org camtu..