Dec 15, 2011

Cara Terbaik Membantu Mereka Yang Nazak

Menurut Ustaz, masyarakat Melayu telah lama buat salah dalam 'membantu' seseorang mengahdapi sakaratul maut. Menjadi kebiasaan, kita akan mengelilingi orang yang tengah nazak dengan masing2 membaca surah Yasin,dengan bacaan yang tersendiri dan bermacam2 ragam (setengah dengan tartil,setengah bacaan laju).Perbuatan sebegini akan menjadikan orang yang tengah nazak merasa lebih kelam kabut kerana menurut ustaz sebelum datangnya kematian, kita 'disibukkan' dengan segala gambaran perbuatan kita di dunia. Kaedah yang sepatutnya diamalkan ialah :

 Lantik seorang yang bacaan Al Quran nya baik (dari segi tajwid) untuk membaca surah Yasin- yang lain2 boleh bersama2 semak.

 Sebaik2 orang yang dilantik itu adalah anak ataupun saudara terdekat yang mempunyai perasaan kasih pada orang yang tengah nazak.

 Merenung wajah orang tengah nazak sebelum surah Yasin dibaca untuk menimbulkan rasa belas kasihan dan mudah2an surah yang dibaca boleh membantu pencabutan nyawa beliau.

 Membaca 3 hingga 4 kalimah Surah Yasin, berhenti, dan menolong menuntun beliau untuk melafaz "Laailahaillallah".

 Kemudian menyambung semula bacaan, baca 3 hingga 4 kalimah, berhenti lagi, dan menolong beliau mengucap "Laailahaillallah" lagi.

 Diteruskan sehingga lah beliau menghembuskan nafas yang terakhir.
Semoga ini dapat meningkatkan lagi ilmu pengetahuan kita dalam 'membantu' saudara mara atau mak ayah kita dalam menghadapi sakaratul maut.Dan semoga kita mendapat segala rahmat serta hidayah NYA dlm membuat amal kebajikan dengan cara yang betul bukan semata2 melalui ikutan adat.Amin!

sumber asal : Panglima 7

Korang,iPhone sekarang kat sini <<
Nak kenal Ben Spies?Kat sini ok <<
Jangan lupa raikan bersama Wolkswagen kat sini ye! boleh test drive tau! <<

18 Pemisah Kata:

Pendamba Mawar said...

mekasih share..

Nerdy Zuera said...

coklat ? kite bagi awak topup. emel kan number ea.

emel kite: nazuerah9@gmail.com

Fariduddin El-Islam said...

info berguna. Terima kasih

Teenager Housemaid said...

nice sharing..
yup..kene ikut agama bukan adat semata2..:)

khairul said...

TERIMA KASEH SITI...ramai yg blom dpt pengalaman camni

Mizz ErMa said...

Amin..sejuk perut ibu mengandung..=)

Juliet_iRa~" said...

thankss share..:)

ira pon xtau camne cara nak hadapi org y nazak sbb xpernah hadapi lg (means keluarga terdekat)..

dulu arwah nenek tp Ira kecik lagi..:)

pss : Ira xbijak la dear..:)..cuma usaha utk jd bijak..

kim heeruul said...

gua belajar yg ilmu berguna hari ini..^^

r-5 said...

terima kasih atas perkongsian ini.. ^-^

sha my heart said...

nice sharing =)

nikeeya said...

nice info dan dapat dijadikan teladan.

syieda ;) said...

hmm.. teringat kat arwah nenek syieda. dia nazak. family syieda, anak anak arwah & sedara mara semua ada disisi arwah. syieda tengok sendiri arwah nenek hembuskan nafas terakhirnya. sedih..

Juliet_iRa~" said...

psss : boleh2 tapau tp no delivery ek..heheheh ;p..

owner Cyber. said...

done follow.. huuh

EJA said...

terima kasih atas perkongsian yg sgt bermakna ini yer..

jgn luap follow blog saya yer..
pernah bercinta jarak jauh x?

http://menulisdenganhati.blogspot.com/2011/12/saat-aku-jatuh-cinta-dan-dialah-cinta.html

CintaKhadijah said...

nice info..:)

eh, cik teddy pon nama cinta khadijah? ;)

wan niahix said...

sgt berguna info nie... suke2... ^_^

miSpYeja said...

thank ya shere..sgt berguna..btw mis follow n klik churp2 awk