Dec 27, 2011

Waktu Bahaya Untuk Jantung ~

Waktu Bangun Dari Tidur
Risiko serangan jantung meningkat sebanyak 40% pada waktu pagi,ini kerana sebaik bangun dari tidur, tubuh merembeskan adrenalin dan lain-lain stres hormon, meningkatan tekanan darah dan permintaan terhadap oksigen. Pada waktu ini juga darah di dalam badan kita pekat dan sukar untuk dipamkan kerana tubuh separuh terhidrat. 
Waktu Pagi Isnin/Ahad
Sekitar 20% serangan jantung berlaku pada pagi Isnin/Ahad mungkin kerana berasa stress dan murung untuk kembali bekerja.

Waktu Makan Berlebihan
Kajian menunjukkan hidangan kaya lemak dan karbohidrat mengecutkan salur darah menyebabkan darah mudah bergumpal.

Waktu Dalam Tandas
Meneran semasa qadha hajat (buang air besar) memberi kesan kepada dada,melambatkan pengaliran darah ke jantung.

Waktu Melakukan Aktiviti (yang tidak biasa dilakukan)
Hormon stres naik mendadak mengakibatkan tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat.

Waktu Bimbang Dan Runsing

Rasa bimbang yang ekstrem meningkatkan tekanan darah,kadar degupan jantung dan paras hormon adrenalin.

-Sekadar pengetahuan untuk dikongsi bersama.Jadi,amalkan cara hidup sihat dan sentiasa cuba untuk bertenang ye! Setiap gambar diatas ada rahsia tersendiri..kih3
Jom klik churp2 Cik Teddy jap kat SINI << korang boleh ukur berat badan seimbang tau!Siap ada doodle free gitu..cuba la ^_^

27 Pemisah Kata:

Fendy said...

waktu study..tibe2 kene kacau dgn bunyi bising dari gelak tawa membe2...ish3

Lady Emilya said...

nice info! x)

NiaLidia. said...

huhu bahaya kan benda2 mcmni. hishh , dah la jantung tu organ terpenting. serammm jeeee

zaty said...

walaweyy..waktu tgh buang hajat pun berisiko.baru tau ni. tapi kan tu la Allah lgi Maha Mengetahui.klu nk jdi kt mana2 pun boleh :)

mizz.miza said...

ehhehhnnn ^____^ makan banyak ?? alamak!!!!

Juliet_iRa~" said...

hehehe ;p..

akak stress ni xposting2 lagi..camne ni?heeee

Mohamad Azizi Md Said said...

tengs sharing cik :) dapat jugak information mcm nie .. huhu.

Mizz ErMa said...

wah, selama nih x tau la pulak..kena stat peka nih..

r-5 said...

huhuh entry yang sangat terbaik dalam keadaan saya sekarang ni.. terima kasih.. :)

kacang said...

hehe..thanks for the info..kena berjaga jaga nie..

Ichsan Afriadi said...

Assalamualaikum, ada yang kurang sist! "Waktu mendengar kabar yang tak sedap" "waktu marah" "waktu smoke" :) hehe

eVa said...

hohoho.. very nice info!.. suka entri ni.. kene amal hidup yang sehat, pemakanan, senaman dan minda jgn stress.. susah nyer. huhu

ahhaah lukisan mcm ketam eh? ehheh.. blom siap lagi tu.. hee

eyla_aziela said...

assalamualaikum..dtg sni membalas kunjungan tuan belog..saye nak mintak jase baik tuan belog,tolong LIKE kan > http://www.facebook.com/photo.php?fbid=262509867136851&set=a.261940077193830.64961.259034834151021&type=3&theater < .. ajak la kwn2 utk like skali .. terime kasih banyak2.. :) maaf klau sy menyusahkan...

Original CikTeddy said...

@Ichsan Afriadi wassalam..trime kaseh krn mnambah ^^

Original CikTeddy said...

@eyla_aziela dh bnyk kali kamu sruh sy :P

CekbOlat-bOlat said...

eh? time berak pun bley jdi? kahkah.. hehe.. nice info kkak syg ^^

Dalila Hamid said...

tq share info

kim heeruul said...

kalau melepas pon ada effect yerk..
baru gua tahu..

Teenager Housemaid said...

hehe..nice info..
no wonder..subuh selalu rasa terkejut and sakit dada..huhu

khairul said...

bahaya ni..abg cukup x suka ari isnin

Alieza Dayasari said...

Takut gak dgr serangan jantung ni.. ada 2 org cikgu saya.. suami mereka meninggal serangan jantung.. tiba2...
bimbang dibuatnya.

Alieza Dayasari said...

Takut gak dgr serangan jantung ni.. ada 2 org cikgu saya.. suami mereka meninggal serangan jantung.. tiba2...
bimbang dibuatnya.

cik ika said...

wah..kne amek taw ni..tq dear~

Gombug said...

Dapatkan memori 50GB simpanan foto, muzik, video dan apa sahaja untuk telefon anda secara percuma hari ini dari Gombug.net - http://adf.ly/4O5uz ! Sebelum 31 Dec 2012

[ wanni ] said...

paling tak suka jika bangun mengejut.. denyutan jantung tiba-tiba laju, seram, huhu...

LAici KAng Ais said...

niceeeeeeeeee sharing.tqvm:)

tak tau lak berak pun ada kene mengena.heeeeeee

EZAD AMIR said...

entri ni sgt bguna utk aq..
sbb aq rasa aq ada mslh jntung...
huhu.....

=.="

thanx 4 info..
harap2 aq dpt komen lg utk next entri ko..
tkot umur x pjg...
lalalala