Dec 12, 2011

Tips Mengelak Daripada Penjual Bangla etc

Assalamualaikum and a very pleasant day everyone!

Hari ni aku nak kongsi beberapa tips dengan korang.Well,sharing is caring but remember NOT everything!Okeh,korang pernah tak pergi jalan2,bersiar-siar tak kira la sorang2 ke,berdua,bertiga and so on..Tetiba ada la sorang mamat bangla datang nak promosi diri barang jualan dieorang.Ha!Pernah?

Biasanya dieorang ni beroperasi di restoran2 mahal tepi jalan or kedai2 makan la(usually).Macam aku sendiri,aku pernah la terbabit dengan mamat2 penjual ni.Pada suatu malam yang sejuk(ok x menarik) aku dan family aku keluar makan kat luar sempena meraikan aku yang tamat SPM(tu pun kena sambut eh?).Biasa la,kami pun dah lama tak keluar makan bersama2.hehe

Tetiba pemandangan yang indah ditepi pantai itu diragut oleh seorang mamat bangla yang hensem.Say what?Mata dia lawa la..Jeles aku.Amekaw sekali dia promosi ape entah,barang macam nak lapik pinggan mangkuk tu.Okeh,aku gelak masa tu.Dia senyum je kot.Nasib baik kakak aku ada dan dia settlekan.Ok lets proceed with the tips.

 Baca la doa
Doa.Elemen penting dalam kehidupan.Dalam Islam memang dituntut untuk memulakan setiap pekerjaan.Doa keluar dari rumah,doa supaya keselamatan diri terjamin.Cukup semuanya.Amboi berat benor mulut hang nak berdoa?Jangan sombong sangat dengan Tuhan.(untuk aku jugak).Ha,sebelum korang nak pergi mana2 tu,doa la sikit ye :) InsyAllah,setiap apa yang kita buat tu diberkati.
Bawak senjata
Say what?Senjata?Hello2!Aku tak suruh hang jadi penjenayah ke ape.Aku pesan bawak senjata supaya boleh jaga hang kalau hang susah.Well ladies and gentleman,senjata tak bermaksud benda tajam ok tapi kalau benda tajam lagi bagus!Kalau perempuan,korang perlukan alat pemedih mata.Aku paling suka ni.Kalau la ada orang datang nak kacau korang esp mamat bangla,korang cepat2 keluarkan alat ni dan watcha!kasi sembur aje la.

Senyum 'Menyenyeh'
Oh ini kontra dengan tips yang atas.Tadi aku suruh bawak senjata.Takpe,korang jangan panik.Aku nak ajar cara senyum yang betul kepada mereka2 ini.Korang jangan la pulak senyum menggoda.Nanti makin lama mamat bangla tu promosi barang.Silap2 prmosi diri dieorang.Korang hanya perlu senyum secara 'menyenyeh'.Say what?Nyenyeh tu bahasa orang ganu ambe la.Maksudnya senyum menyakitkan hati @ sinis dan semaksudnya yang korang faham.
Buat2 pekak.
Aku suka part ni.Pernah rasa betapa sakitnya hati bila korang cakap tapi orang kat depan buat2 pekak or memang pekak?Rasakan betapa geramnya?Ha..bagus2,Korang boleh praktik ni kalau ada mamat bangla datang.Buat tak tahu sudah la.Pandang ke arah lain or korang cakap je dengan orang sebelah sampai tak ingat dunia.Lama2,lari la dieorang.

Konsep 1 Malaysia.
Tak faham?Jangan risau.Aku belum mula explain lagi.hehe Firstly,apa yang aku faham dengan konsep ni ialah lebih kepada perpaduan even banyak media esp radio buat iklan tentang memahami bahasa kaum lain.Ha..korang boleh praktik ni.Biasanya mamat2 bangla ni berbahasa Urdu ala ala Hindustan gitu.Tak percaya inilah yang kakak aku buat.haha(nak gelak kejap).Aku pun tak berapa faham apa la yang kakak aku cakap dengan mamat tu tapi apa yang aku boleh tangkap 'nehi'.Itu je yang aku faham.Nehi tu kan maksudnya 'tidak' or 'taknak'.Jadi untuk mengelak,korang buat2 la pandai berbahasa urdu.haha

Maki hamun aje.
Anyway ini tips paling teruk.Korang tak payah la amalkan ye!Aku saja je letak dalam senarai.Ini adalah cara terakhir korang.Yela kalau tak reti bahasa orang kata taknak,eh2 duk promosi jugak dia!Well,bukan aku galakkan korang maki hamun cuma tunjukkan sedikit kegarangan korang ala buat2 melenting.hehe Pandai aje aku ajar orang.Dah la,tips ni tak elok.Kalau korang cakap 'nehi' pon depa ni dah faham yang korang taknak.

Last but not least,Selamat amalkan petua2 yang tak seberapa ni daripada Cik Teddy yang berpengalaman.haha

Last and very the end,banyak lagi aku nak tulis tapi aku nak keluar makan2 pulak.hehe
Assalamualaikum and adios semua.

22 Pemisah Kata:

Kakzakie Purvit said...

Pernah sekali gate rumah kakak tak berkunci (cuma selak je) dia boleh masuk terus duduk kat kerusi di porch kakak. Anak kakak menjerit panggil papa dia apa lagi kena marahlah bangla tu dgn abang... Dia boleh selamba je... kata nak jual baju.

Unknown said...

abg pilih maki hamun jer

Pendamba Mawar said...

haha. buat donno je

kim heeruul said...

gua selalu guna tips yg buat2 tak dgr tu. hahahah..

saliana said...

biase wat tataw jex,,agy2 bangla juwal karpet,,hahahah =D

Niahix_01 said...

tmbh satu g...

kalo dorg dh dkt ngan umah, hentak pintu kuat2... spy dorg denga...
nnt kalo die ckp
"jgn takut adik, mama mana?" *intonasi dorg la.
time tu buat macam umah tu xde org...
hahahaha...

Zehan Ilyana said...

hahaha..bace tajuk je da tergelak..:D

Ana Farhana said...

nice tips yaw.. tp yg maki hamun x smpai ati la~ nk cr rezeki tuuu..

Mizz ErMa said...

xsampai ati pulak nak buat macam tu..tapi biasanye mmg buat2 xtau aje..hik3,

Nurfazilah Cipa said...

hehhehhe~best!:)

farz zull said...

hmm, agak arh, part yg mat bangla msuk smpai ke laman rumah mmg x leh blah...siap tolak gate, masuk smpai depan pintu rumah...mmg kena sound arhh...;O

CikTeddyCorner said...

@Kakzakie dasyat tuh..huhu

CikTeddyCorner said...

@khairul wah3..abg ni ganas skit^^

CikTeddyCorner said...

@Pendamba Mawar kalo x lari gak?

CikTeddyCorner said...

@kim heeruul mmg trbaek tu^^

CikTeddyCorner said...

@ShalleyaNna jual karpet xleh tahan tu^^

CikTeddyCorner said...

@wan niahix bgus gak tu^^

CikTeddyCorner said...

@Teenager Housemaid :P

CikTeddyCorner said...

@Ana Farhana saje jer^^

CikTeddyCorner said...

@Mizz ErMa yes,the best way^^

CikTeddyCorner said...

@Nurfazilah Cipa thanks^^

CikTeddyCorner said...

@farz zull ajak die gaduh..hhaha